Matsushima-Kaigan, 25/05/14 - Reisverslag uit Matsushima, Japan van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Matsushima-Kaigan, 25/05/14 - Reisverslag uit Matsushima, Japan van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Matsushima-Kaigan, 25/05/14

Blijf op de hoogte en volg Theo

25 Mei 2014 | Japan, Matsushima

(for a summary in English, please scroll down)

Konbanwa! (good evening)

Al bijna aan het einde van mijn verbljf in Japan.... Zoals eerder vermeldt vliegt de tijd! Ik zit nu in Matsushima, een plaatsje op zo‘n drie uur ten noorden van Tokyo. Dit pittoreske plekje (een van de drie mooiste bezienswaardigheden van Japan volgens het Japans Toerisme Bureau) ligt midden in het gebied dat de volle laag kreeg van de Tsunami in 2011. Hoorde net dat het toerisme voorzichtig weer aan het opkrabbelen is, maar ik ben volgens mij de enige gast in het hotel. Er liggen hier een paar honderd eilandjes voor de kust, die waarschijnlijk als een natuurlijke barriere de tsunami heeft kunnen afremmen. Ik blijf hier tot morgenochtend en dan door naar de laatste stop in Japan: Tokyo!

Ik heb behoorlijk veel gezien en grote afstanden bereisd in Japan in de afgelopen twee weken. Ik heb de JR RailPass gekocht voordat ik naar Japan kwam (een van de vereisten) waarmee ik onder andere met de Shinkansen trein kan reizen, de befaamde en supersonisch-snelle bullet-treinen. Ik ben op zondag elf mei van Busan, Zuid-Korea met de snelle hydrofoil ferry naar Fukuoka, Japan gereisd. Tochtje van zo'n twee uur.

Na aankomst in Fukuoka werd ik bijna letterlijk ondersteboven gekeerd door de Japanse douane, vanwege mijn eerdere bezoek aan Noord-Korea. Beide landen liggen elkaar niet zo en dientengevolge moest ik helaas afscheid nemen van wat souveniertjes uit Noord-Korea. Van de spullen die ik wel mee mocht nemen werd eerst nog uitgebreid een foto gemaakt, zelfs van het reisschema van de Noord-Korea trip werd een fotokopie gemaakt. Vraag me af wat ze daar nou mee gaan doen.

Wow, Japan..... In sommige opzichten lijken Korea en Japan op elkaar, maar Japan is zoveel meer netter, schoner, vriendelijker, hoffelijker, geordend... Kan nog wel twintig woorden opnoemen! Die eerste paar weken Korea hebben wel geholpen, ik voelde me bij lange na niet zo verloren als tijdens de eerste dagen in Korea. Er staat hier ook veel meer in het Engels vertaald dan in Korea. Het lijkt ook alsof er hier veeeeeel meer vending machines staan, met sigaretten, drank, noodles, etc etc. Ook hier buigt men bij bijna alles, geweldig om te zien en om dat mee te maken. En ik buig gewoon vrolijk mee! Lijkt wel alsof ze hier dieper buigen trouwens.

Ik ben drie dagen in Fukuoka gebleven, waarvan de eerste dag ongewild een rustdag op m'n hotelkamer werd. Het regende flink die dag, tot aan het eind van de middag. Dus na het ontbijt ben ik me maar een beetje gaan inlezen in Japan, mogelijke routes bekijken enz. Nadat het droog werd heb ik nog een klein rondje in de buurt van het hotel gedaan. De dag erop was het helemaal opgeklaard en ben ik met de metro naar het strand gegaan. Viel weinig te beleven daar, totdat ik een eiland in de verte zag en een ferryboot dat er heen voer. Dus ben ik die kant opgewandeld en met de volgende ferryboot meegegaan, naar het eiland Nokonoshima. Daar heb ik een fiets gehuurd en weer lekker wat kilometertjes gemaakt, zelfs stukjes bergop moeten klimmen. Het was lekker rustig daar, weinig toeristen gelukkig. Heb er zelfs eventjes op een idyllisch strandje gezeten (zie mijn Facebook pagina)

Woensdag veertien mei ben ik doorgereisd naar Kagoshima, op anderhalf uur ten zuiden van Fukuoka. Vanaf Kagoshima kan je namelijk met de ferryboot naar wat paradijslijke eilandjes verderop, alleen waren de weersvooruitzichten niet zo best. Het werd helaasch niet beter ook, dus besloot ik om na Kagoshima naar Hiroshima en verder richting Tokyo te reizen. Kagoshima heeft een klein vulkanisch eiland voor de kust, genaamd Sakurajima, dat ik op donderdag bezocht heb. Wou er in de ochtend heen, maar het was toen bewolkt en regenachtig en de top van de vulkaan was niet eens zichtbaar. Vlakbij het ferrydock is het zee aquarium van Kagoshima en dus ben ik daar maar eerst heengegaan in afwachting van betere wolkenluchten. Bijna direkt na binnenkomst hebben ze een grote aquariumtank geplaatst, waar grote roggen, tonijnen en zelfs een walvishaai (plichtmatig zo leek het) zijn rondjes zwemt.

Buiten heb ik nog een dolfijnshowtje mee kunnen pakken en na een smakelijke lunch (volgens mij Japanse nasi goreng met rundvlees) was de lucht boven mij genoeg opgeklaard en ben ik op de ferry gestapt naar Sakurajima. De vulkaan daar is nog volop actief en spuwt bijna elke dag nog wel wat vulkaanstof en ander aards materiaal de lucht in. Het eiland (schiereiland eigenlijk) is geheel gevormd door lava en dat is overal te zien. Lava grond is ook erg vruchtbaar, ik ben een wandelpaadje gaan volgen langs en over lava-rotsformaties en mooie groene bosjes en bomen. Aan het eind van de wandeling kon ik lekker mijn voeten onderdompelen in een natuurlijk voetenbad, waar water verwarmd door de vulkaan instroomt. Er was daar trouwens net een buslading Chinezen geland, dus onder het genot van de laatste Chinese roddels kon ik mijn voeten even lekker laten inweken. Helaas bleef het de hele dag bewolkt rond de vulkaantop.

Vrijdag de zestiende ben ik vervolgens doorgetreind naar Hiroshima. Met de Shinkansen een rit van twee-en-een half uur, normaal veel langer. Bizar om daar rond te lopen, met het besef dat de hele stad platgegooid was met de atoombom in augustus 1945. Alhoewel mijn beide opa′s en hun gezinnen en met hen nog vele anderen op de Molukken en in andere delen van voormalig Nederlands-Indie erg geleden hebben onder het Japanse bewind in de Tweede Wereldoorlog, was dit in mijn ogen een behoorlijk rigoreuze en onnodige maatregel, met vele onschuldige burgers als slachtoffer. In het museum daar zijn onder andere foto′s te zien van de slachtoffers en hun verwondingen. Ook is van sommige mensen hun verhaal verteld van het moment vlak na de bomexplosie tot aan hun dood niet lang daana. Zeer indrukwekkend allemaal. Liep met vochtige ogen weer naar buiten....

Hiroshima heeft ook een eilandje voor de kust, genaamd Miyajima. Dit eiland behoort naast Matsushima ook tot de drie mooiste bezienswaardigheden van Japan. Het eiland is met name bekend om de grote Itsukushima Torii Poort, een symbool van het Shintoisme. Bij hoogwater lijkt het alsof de poort in het water drijft. Ik was er met laagwater, maar desondanks toch wat mooie plaatjes kunnen schieten. Ook zijn er her en der wat parkjes en tempels op het eiland, waarvan ik er een aantal bezocht heb. Het Shintoisme en het Boeddhisme zijn de grootste religies hier, sommige Japanners hangen zelfs beide religies aan heb ik me laten vertellen. Beide zeggen mij als Christen niet zoveel, maar de tempelcomplexen zien er erg mooi uit overal. Velen hebben ook een Japanse tuin erbij, wat het plaatje nog mooier maakt.

Na Hiroshima ben ik doorgetufd naar Kyoto, de voormalige hoofdstad van Japan. Grapppig trouwens dat Tokyo dezelfde letters heeft ;-) Man man man, geweldige stad dat Kyoto, in vele opzichten! Had er eerst een kamer voor drie nachten geboekt, maar heb er later twee bij geboekt. Zoveel dingen te bezichtigen daar, ik zou er makkelijk nog een week kunnen verblijven. Afgelopen maandag ben ik de natuur ingedoken, na al die tempels van de afgelopen tijd wel even aan toe. In het noordwesten van Kyoto heb ik een bamboo-bos bezocht, maar de lol was er al snel van af door de vele (voornamelijk Japanse) toeristen daar. Maar niet getreurd, in de bosrijke omgeving daar had ik al snel weer het rijk alleen.

Verderop bevindt zich de de Apenheul van Kyoto, alleen moet je hier dus echt een heuvel op klimmen om er te komen. Bovenop de heuvel loop je dan ineens tussen de aapjes. Wel word je via vele borden gewaarschuwd vooral geen oogcontact met de aapjes te maken. (remember Bokito)
En natuurlijk was er iemand zo slim om dat toch te doen, die daarna meteen wegrende toen twee aapjes dreigend zijn kant opkwamen. Er bevindt zich een houten cabine op de top, waar de mensen ingaan om de apen buiten te voeden met pindas en ander voedsel wat ze te koop aanbieden. Omgekeerde wereld dus, grappig om te zien!

De dagen erna heb ik zowel Shinto als Boeddha tempels bezocht en ben ik nog een paar uurtjes naar Osaka geweest, wat vlakbij Kyoto ligt. Ook heb ik het plaatsje Uji bezocht, waar een beroemde tempel is. (staat op het muntje van tien Yen) En tussendoor brak ik mijn hoofd over de volgende bestemming, met de tijd die begon te dringen aangezien vele hotels volgeboekt raakten. Uiteindelijk viel mijn oog op Matsushima en zit ik hier nu al twee dagen. Gister een tochtje met een boot gemaakt langs de vele eilanden en ook nog een paar eilanden opgeweest. Vandaag de andere kant opgelopen en overal van het uitzicht over de baai genoten.

Maar ik begin de vele gelopen en gefietste kilometers van de afgelopen weken nu aardig te voelen, ben toe aan wat rustdagen. Hier in Japan is er een oplossing voor, de zogenaamde Onsens. Dit zijn openbare heetwater baden, sommigen zelfs buiten met vette uitzichten terwijl je ligt te chillen in bad, maar helaasch laten ze getattoeerde mensen niet toe. (Uit vrees voor de Japanse mafia, de Yakuza. Die staan bekend om hun body suit tattoos, de meeste Onsens weigeren hierom dus iedereen met tattoos, groot of klein macht nicht aus. Ik vind dit maar dikke onsen, maar goed, er zijn genoeg andere plekken op de wereld waar ik wel kan relaxen....)

Na Tokyo nog een land op het schema: Vietnam!

Sayonara!

=======
English Summary

My stay in Japan is nearing its end already. I'm currently in Matsushima, one of Japans three most scenic spots. There are a lot of small islands in the Matsushima bay, I joined a boat trip that went past a number of them yesterday. Indeed very scenic and beautiful! This town is located in the area that got hit very badly by the Tsunami in 2011, and tourism here is still recovering nowadays.

I've seen a lot and travelled many a mile these past few weeks. I purchased a Japan Rail Pass before I arrived in Japan (one of the conditions for this pass) with which I was able to ride to Super Speedy Shinkansen bullet trains. I arrived in Fukuoka on Sunday 11 May and stayed there for three days. Unfortunately it rained for most of the next day, so I just used that day to rest up a bit and study on some itineraries for the next few days. The sun got back the next day, so I went out for sightseeing around Fukuoka. I even visited an island just off the Fukuoka coast.

I got on the Shinkansen train on Wednesday, for a short trip southwards, to Kagoshima. From there you can ferry onwards to some tropical islands, but the weather forecast showed rain rain rain there unfortunately. So I decided to stay on the main islands of Japan and go towards Hiroshima later. There's a volcanic island just off the coast of Kagoshima, which I visited on Thursday. I didn't go there until the afternoon though, as the day started very cloudy. Instead, I visited Kagoshima's Marine Aquarium, where they even have a huge whale shark in one of their tanks. Fascinating to see this huge creature from up close. After lunch the skies cleared up a bit so I got on the ferry to Sakurajima island and walked around the island for some hours. Beautiful landscape there, which was almost entirely shaped by volcanic activity. There's also a lot of volcano dust everywhere, the volcano is very active and bursts out this dust and other earthly stuff almost every day.

I travelled on to Hiroshima on Friday 16 May. With the Shinkansen it took around two and a half hours. Walking around Hiroshima the next day was a bit bizarre, realizing the entire city got blown away by the atomic bomb in 1945. I visited a museum which displayed some pictures of victims of the blast, which made me a bit emotional....

I again hopped on a ferry to an island here, Miyayima island. This island also belongs to the three most scenic spots of Japan. The island is well-known for the Itsukushima Torii gate, a symbol of the Shinto belief, one of the major religions in Japan. (Buddhism is the other) There are a number of Shinto and Buddha temple complexes on the islands, of which I visited a couple. Even though I don't fully understand the ceremonies that people undertake at some temples, I still enjoyed the marvelous architecture and the very scenic surroundings.

Last Sunday I carried on to Kyoto, the previous capitol of Japan. I initially booked a room there for three nights, but later that week I extended my stay with two nights. Simply because there are so many sights to visit there! Not only lots and lots of Buddha and Shinto temples, but also some very nice parks and forrests. I visited a famous bamboo forrest, just north of the city center. There's a monkey park close by on top of a hill, which I visited as well. Finally a park with animals where the humans are caved and the animals roam free! Funny to see the macaces getting fed with peanuts by us humans. The next couple of days I visited a number of temples in and around Kyoto and I also went to nearby Osaka for a few hours.

I arrived in Matsushima last Friday, after a five-hour train trip. What a beautiful place this is, with many breathtaking views over Matsushima Bay. Such a shame that many tourists haven't returned yet after the Tsunami in 2011.
Tomorrow it`s off to Tokyo, my final stop in Japan. One more country left: Vietnam!

Sayonara!

  • 25 Mei 2014 - 14:02

    Zeth Pessireron-Pa:

    Leuk verhaal alweer!! In de tweede wereld oorlog waren meestal de Koreanen die geronseld werden door de Japanners om als soldaat te fungeren of voor ze te werken,degenen die de misdaden hadden gepleegd t.a.v de krijgsgevangenen of de bevolking!!.De echte Japanner,kenmerkend,doet dergelijke buitensporige gewelddaden niet!!.Vergeet niet naar de heilige berg-de Fujiyama-te kijken!,Als je de berg kan zien of ziet is het een teken dat je nog eens zal terug komen naar Japan. Gr. je vader.

  • 25 Mei 2014 - 14:18

    Jacques:

    Oi Theo,

    Prachtige foto's en een schitterend verhaal man; alleen jammer van dat bubbelbad (jij als een Yakuza niet in een jacuzi hahaha.....??) Zeker dikke (n)onsens. Maar goed; Vietnam staat voor de boeg en heeft veel in petto voor jou. Mooi man, veel plezier verder en lekker blijven genieten.

    Zonnige groet uit Utreg

    Jacques

  • 26 Mei 2014 - 10:16

    Tirza:

    Jaloers!!!

  • 26 Mei 2014 - 14:14

    Mireille :

    Diepe buiging voor je mooie reisverhalen Theo!
    Ga maar gauw verder genieten daarzo, kenne wij meegenieten :))
    xiuMi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 121986

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: