Maluku, Back To The Roots! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Maluku, Back To The Roots! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Maluku, Back To The Roots!

Blijf op de hoogte en volg Theo

16 November 2015 | Indonesië, Ambon

(for a summary in English, please scroll down)

Terug op Maluku!!

Na het korte regenweekje in 2011 (zie voor het volledige verhaal de reis genaamd 'Back to Asia') ben ik nu voor de vierde keer in het land van mijn voorvaderen. Maar deze keer met een speciaal doel, want ik ben momenteel over de verschillende eilanden aan het hoppen met mijn oom Piet (broertje van mijn moeder), zijn twee zoons Martin en Maurice en mijn waarde neven Stanley, Semmarti en Martin Elia.

Het is de eerste keer hier voor oom Piet en zijn jongens. Toen zij een tijdje terug hun wens kenbaar maakten om, zoals wij Molukkers dat noemen, 'naar huis te gaan', hadden mijn neven en ik bijna meteen besloten om ook mee te gaan. Neef Semmarti heeft de meeste reiservaring hier op de eilanden, dus dat was voor mijn oom en neven een geruststellende gedachte dat hij meegaat en zodoende de functie van toerleider heeft.

Na een goede voorbereiding is de hele groep, met uitzondering van neef Stanley en ondergetekende, op zaterdag eenendertig oktober op het vliegtuig gestapt. Ze kwamen uiteindelijk, na een reis van bijna vierentwintig uur, net na zonsopgang op maandag twee november op Ambon aan, het kleine hoofdeiland van de Molukken. Stanley is een dag later aangekomen.

De bedoeling van onze ontdekkingstrip was om alle eilanden en dorpen te bezoeken waar onze ouders vandaan komen. Bij ons is de achternaam eigenlijk je visitekaartje. Zodra je je voorstelt aan een andere Molukker weet diegene bijna meteen van welk dorp je afstamt. Zo komt onze opa Metiarij uit het dorp Hatusua op het eiland Seram. Hatusua zou derhalve het eerste dorp worden waar we heen zouden gaan.

De groep heeft de eerste dagen gebruikt om bij te komen van de lange reis, wat familie te bezoeken op Ambon en te genieten van het lekkere eten en drinken hier. Ik had nog wat werkverplichtingen en ben pas op donderdag vijf november hierheen gereisd. De zaterdagmiddag daarop kwam ik aan op Ambon en ben meteen doorgereisd naar mijn dorp Kamarian, op Seram.
De groep had die ochtend reeds de oversteek gemaakt en was dus al in Hatusua. Omdat het de eerste keer is voor oom Piet en zijn zoons zijn ze op een speciale manier het dorp ingegaan, door lopend met z'n drietjes de dorpsgrens over te steken.

Ik kwam laat in de middag op Seram aan en werd opgehaald door een neefje uit Kamarian. De groep was ook nog vanuit Hatusua naar de ferry terminal gekomen, waar ik ze nog even kort kon begroeten. Ben daarna naar Kamarian gegaan, waar het huis van mijn grootouders staat. Na een korte nacht ben ik die zondag eerst naar de kerk gegaan. Ik heb daarna ook nog het graf van mijn opa en oma bezocht.

De groep was die ochtend in Hatusua naar de kerk geweest. Halverwege de middag kwamen ze me ophalen en was de groep eindelijk compleet!

We verbleven bij familie in Hatusua. Die zondagavond hebben we bij een neef van ons daar nog een gezellige bonte avond gehouden, met veel zang, gitaar en wat alcoholische versnaperingen hier en daar.

Maandag de negende november zijn we weer teruggekeerd naar Ambon en hebben daar een paar nachten bij een tante gelogeerd, die in Paso woont, een plaatsje iets buiten Ambon stad.
Woensdag de elfde zijn we doorgereisd naar het eiland Saparua. Hier komen de families van Stanley en Semmarti vandaan, respectievelijk de dorpen Ullath en Ouw. Deze dorpen liggen naast elkaar. Wij verbleven bij familie van Semmarti in Ouw, terwijl Stanley bij zijn familie in Ullath sliep. Om op Saparua te komen hebben we de snelle ferryboot genomen, dat van Tulehu op Ambon naar Haria op Saparua vaart in iets minder dan een uur. Onderweg voeren we langs de zuidkust van het eiland Haruku, wat er best indrukwekkend uitzag.

Op donderdag hebben we een mooi rondje over het eiland gedaan, waarbij we de dorpen Booi, Porto en Itawaka hebben bezocht. Porto is het dorp waar mijn oma van moeders kant vandaan komt. Na de lunch in Saparua stad hebben we nog een oud Hollandsch fort bezocht, Benteng Duurstede. Hier had de Molukse Verzetsheld Pattimura de Nederlanders verslagen in 1817, dus dat was wel een bezoek waard. Voor het fort ligt een mooi strandje en daar hebben we nog even lekker wat afkoeling in zee gezocht.

Vrijdag zijn we van Ouw naar Abubu gevaren. Dit is het dorp waar onze jongste neef Martin vandaan komt. Het ligt op Nusa Laut, het kleinste eiland van de Lease Eilanden (spreek uit: Leej-A-See). Waar het op Saparua al behoorlijk back-to-basic was, was dat in Abubu nog iets meer het geval. En bijna geen telefoonverbinding daar (first-world problem, I know :-) ). Maar daar hebben ze een mooie oplossing voor. Als het dorp bijeengeroepen moet worden voor een vergadering bijvoorbeeld, dan gaat iemand met een tifa (Molukse trommel) op bepaalde plekken in het dorp staan en slaat er een paar slagen op.

Ook op Nusa Laut hebben we een rondje om het eiland gedaan. En ook hier konden we van de mooie natuur en schitterende zeezichten genieten. We hebben hier ook een oud Nederlandsch fort bezocht en zijn nog even langs een heetwater-bron gegaan. Voor deze trip hadden we een taxi busje geregeld, wat later het enige taxibusje op het eiland bleek te zijn. Het was al een behoorlijk oud wagentje. De contactsleutel is waarschijnlijk al jaren kwijt, maar met een schroevendraaier kreeg de bestuurder hem ook aan de praat.

Zaterdag zijn we weer terug naar Ouw gevaren, zonder Martin want die bleef nog een extra nachtje in zijn dorp. De bonte avond van Hatusua hebben we ook op Ouw gehouden en wel die zaterdagavond. Iets minder zang en gitaar, maar uiteraard wel met de alcoholische versnaperingen hier en daar.

Afgelopen maandagochtend zijn we van Saparua terug naar Ambon gegaan. Op dinsdag hebben we nog een klein verkenningsrondje over Ambon gehouden. Hier hebben we de dorpen Latuhalat en Lilibooi bezocht en zijn we nog even naar de Pintu Kota gegaan. Dit is een rots met een groot gat erin wat door moeder natuur jarenlang zo gevormd is. Dit plekje staat derhalve bekend als de toegangspoort naar Ambon.

Woensdag was de focus op winkelen gericht, waarbij we met behulp van een paar van onze tantes nog wat mooie souvenirs hebben kunnen aanschaffen. En 's avonds waren we uitgenodigd bij een oom van Semmarti, voor een heerlijk diner en veel gezelligheid! Op een gegeven moment schalde het liedje 'Visite, visite' van Lenny Kuhr door de luidsprekers, wat zelfs de locale jeugd goed beviel getuige hun enthousiaste dansbewegingen! Wederom een bonte avond!

Vanavond gaan we deze memorabele reis afsluiten in onze stamkroeg Sibu Sibu. Morgen vertrekt de groep alweer naar Nederland, met in ieder geval een hele hoop mooie indrukken en ervaringen in hun bagage!
Ik mag nog een paar dagen langer blijven en zal waarschijnlijk nog wat andere delen van ons mooie Molukse paradijs bezoeken.

Foto's volgen zsm!

============================

English Summary

I have returned to the beautiful islands of Maluku! This time to accompany my uncle and his two sons. It's their first time here, so to support them three of my cousins and myself decided to join them as well.

The main purpose of this trip is to visit all the villages where each of our families originate from. For us Moluccan people, our family name explains from which 'kampong' our clan is from. E.g. my grandfather Samuel Metiarij's family comes from the village called Hatusua, on the island of Seram.

My uncle and cousins arrived at Ambon Airport on 2 november 2015, and spent their first days in Ambon City. I still had some work to do back in The Netherlands so could only travel as from 5 November.
I arrived at Ambon on 7 november, and carried on right away towards Seram. My family's village Kamarian is also on Seram. The group already went from Ambon to Hatusua that morning, and when my ferry arrived at the Waipirit terminal in Seram they were there to welcome me to Maluku!

One of my cousins who lives in Kamarian was there as well to pick me up and bring me to Kamarian, while the group went the opposite way, back to Hatusua. I felt I first had to stay in my family's kampong before joining the group. After spending the night in my family's home I went to church that Sunday morning. After the service I briefly visited my grandparent's grave.

The group came over from Hatusua later that afternoon. After giving them a short tour around our house we hopped on their rented motorcycles and off we went to Hatusua! We celebrated the start of our journey with some of our cousins and their friends that night, with a lot of singing, laughter and some tasty alcoholic beverages.

The next day we went back to Ambon, to stay at my aunt's place in Paso, just outside Ambon City. On Wednesday we continued our tour by travelling to the island of Saparua. Here we stayed in the village of Ouw, where one of my cousin's family is from. Another cousin's family home is in the village of Ullath, which is situated right next to Ouw. We did a tour around the island.the next day. We had some really magnificent views over the various bays and beaches there.

After visiting three villages, among which the village of Porto (my grandma's village) and a hearthy lunch in Saparua City, we visited an ancient Dutch fortress, called Benteng Duurstede. This fortress, while still under Dutch rule, was once besieged by the Moluccan national hero Pattimura, so well worth the visit! There's a pretty little beach just in front of the fortress, so we spent the rest of the afternoon in the warm waters of the sea.

On Friday morning we travelled from Ouw to the village of Abubu, on the tiny island called Nusa Laut. We went there by longtail boat. Abubu is the village of our youngest cousin's family. We did an island tour there as well, and again were able to enjoy the beautiful scenery and villages.
We stayed there for the night and headed back to Ouw the next day. Our cousin stayed for an additional night. Later that Saturday we had another enjoyable night with family and friends, enjoying nice music, good food and again some alcoholic beverages.

This Monday we went back to Ambon City. We did another island tour on Tuesday, which gave me the chance to visit some parts of Ambon Island that I haven't been to before.

Tonight we will finish this trip with family and friends in our favorite hangout spot called Sibu Sibu. The group will be travelling back to Europe tomorrow, but now bringing with them a lot of good memories and long-lasting impressions!

I will be travelling to other parts of our beautiful islands in the next few days before heading back.

Pictures to follow soon!!!

• 17 November 2015 - 15:02

Sandy:

Theo, ik vond het erg leuk om het stuk te lezen. Toch een klein beetje een idee wat mijn zwager Maurice daar allemaal mee maakt. Groetjes, Sandy.

• 17 November 2015 - 16:32

Ellen:

Theo,

Fijn je reisverslag te lezen!
    Geniet ik ook een beetje mee van jullie bijzonders reis.
    Thnx!

• 19 November 2015 - 11:14

Annis Lekransy:

Theo bedankt voor het delen van je reisverslagje. Het heeft mijn verlangens om weer naar Ambon en Seram te gaan versterkt.
    Al lezende zie ik alles voor mij met de ferry van Liang naar Kairatu, Kamariang...Rumahkay... Talla... enz.. kijk verlangend uit naar je foto's...
    p.s. alsnog van harte met je pa.... hij vertelde mij dat je daar was geweest.

• 19 November 2015 - 15:03

Greetje:

Lieve T,

Geweldig om dit te lezen, heel bijzonder ook jullie zo met z'n allen.
    En met mijn hubby reisleider komen jullie dan ook overal Te laat?
    Ach op Maluku is dat heel normaal ahaaaaiiiieeee

Ik vind het ook super dat jullie op Lilibooi mijn kampong zijn geweest in het huis van mijn vader. Ik werd even emo toen jij mij de foto's appte...

Veel plezier vanaaf bij Sibu Sibu en jij nog veel plezier en voorzichtig vanaf morgen in je eentje...

Liefs xXx

• 19 November 2015 - 20:20

Jacques:

Oi adik,

Prachtig verhaal man en bij thuiskomst in een warme kroeg in Mokum de details met alcoholische versnaperingen door de kelen laten glijden. Veel plezier en blijf nog lekker genieten van het paradijs Maluku.

Zonnige groet,

Jacques

• 19 November 2015 - 23:05

Sopa:

Mooi om te lezen dat jullie een fantastische tijd hebben gehad.

• 24 November 2015 - 08:44

Shirley:

Hi bro,

Geweldige ervaring zo met je oom en neven back to our roots!!
    Rindu mau pulang....
    Selamat menikmati dan djaga diri bae2!!