Vila dos Remedios, 11/05/12 - Reisverslag uit Fernando de Noronha (Distrito Estadual), Brazilië van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Vila dos Remedios, 11/05/12 - Reisverslag uit Fernando de Noronha (Distrito Estadual), Brazilië van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Vila dos Remedios, 11/05/12

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

11 Mei 2012 | Brazilië, Fernando de Noronha (Distrito Estadual)

(Please scroll down for a summary in English)

I´ve survived the jungle!!
Oftewel ik ben heelhuids uit de Amazone gekomen en zit nu op een paradijslijk eiland op zo´n vijfhonderd km vanaf de Braziliaanse kust.

Zal even kort de dagen na aankomst beschrijven:
Vorige week maandag de dertigste april kon ik, na een reis van ongeveer dertig uur, mijn maat Dennis, zijn vrouw Adriana en dochter Isabella weer begroeten in Belo Horizonte. Met de auto van zijn schoonpa gingen we vanaf het vliegveld naar hun appartement in de wijk Camargos. In 2009 was het net klaar en nog leeg, nu wonen ze er al sinds december 2011.
De volgende dag kwamen familie en vrienden langs voor een gezellige welkomstbarbecue. Lekkere stukjes gegrilled rundvlees, Brahma biertjes en vrolijke Braziliaanse muziek, wat wil een mens nog meer?
De dag erna zijn we wel even bezig geweest om alles op te ruimen en schoon te maken, maar dat was goed om de kater een beetje weg te werken.
De rest van de dagen hebben we benut om bij te praten en om nog wat van de omgeving te zien.

Vrijdag de vierde mei ben ik in de ochtend naar Manaus gevlogen, midden in de jungle van de Amazone. Manaus is echter een miljoenenstad, had me er iets anders van voorgesteld. Het is tevens een van de speelsteden tijdens het volgende WK voetbal in 2014.
Na inchecken in een hotel in het centrum heb ik meteen maar een jungle tripje geboekt voor de volgende dagen, zou niet weten wat ik anders in deze stad zou moeten doen. Dus die zaterdagochtend vijf mei werd ik om acht uur ´s ochtends opgehaald en naar de haven gebracht. Daar stapte ik over op een klein speedbootje om de Rio Amazonas over te varen. In deze rivier komen twee watertjes samen, een uit het Andesgebergte van Peru en een uit Colombia. Aan de overkant nog even snel een regenjas gekocht vanwege het regenseizoen en daarna werd ik met een oud VW busje naar een dorpje op een uur rijden vervoerd. Onderweg viel het me al op dat het water alweer erg hoog stond tijdens het huidige regenseizoen.

Met het vierde vervoermiddel van de dag, wederom een speedbootje, gingen we nu echt de jungle in, op weg naar de jungle lodge waar ik een hutje geboekt had. Ik had geboekt voor drie dagen/twee nachten. We arriveerden er om iets na elven, kon toen nog even rustig bijkomen van de reis voordat de lunch geserveerd werd. Er was al een groep andere reizigers aanwezig, maar de meesten hadden hun tijd er al op zitten. Ik zou het middagprogramma gaan doen samen met een Noorse dame op leeftijd en met een van de gidsen.
De lunch smaakte goed, was typisch Braziliaans, dus rijst, bruine bonen, salade, kip, gebakken vis en farofa. Na de luch hadden we nog even vrije tijd en om drie uur vertrokken we met een kano naar de jungle. We zouden er gaan overnachten, spannend allemaal. We voeren langs en door ondergelopen stukken jungle, erg indrukwekkend om te zien. De gids was alleen niet zo erg spraakzaam, alhoewel hij een van de weinigen is die Engels spreekt in dit hele land. (geen grap)

Na een mooi tochtje kwamen we bij de overnachtingsplek aan, vlakbij de aanlegplaats. Bijna meteen opende de gids de jacht, op een Armadillo welteverstaan. Een klein wezentje, niet al te snel maar handig in het vinden van een schuilplaats. Met z´n tweeën lukte het ons niet om hem te vangen voor het diner, dit overigens tot tevredenheid van de Nooorse dame, die het allemaal erg zielig vond voor het beessie. Zij was er volgens eigen zeggen trouwens ingeluisd in Manaus, haar was verteld dat ze een paar dagen op een boot zou verblijven en vandaar tripjes zou doen. Ze had ook nog eens te veel betaald. Maar haar Engels was van hetzelfde niveau als dat van die paar Engels sprekende Brazilianen, dus ik denk eerder dat het een misverstand was.

Na de mislukte jacht kregen we de opdracht om hout te sprokkelen voor het kampvuur, wat na een half uurtje lekker brandde. De gids reeg vervolgens gemarineerde kippetjes aan een spit en hing dat boven het vuurtje. Smaakte heerlijk, samen met wat rijst en tomaten. Na dit diner hing de gids onze hangmatten op zijn plaats en hing er klamboes overheen, zodat we helemaal beschermd zouden zijn tegen de vele muggen. We zijn maar vroeg gaan slapen, verder weinig te doen daar in het donker. En door het niveau Engels van mijn reisgenote waren er ook niet echt lange gesprekken met haar te voeren. De gids zocht meteen na het eten al zijn nest op.

Ik heb redelijk tot niet geslapen daar, werd om half vier wakker vanwege een dikke regenbui en kon niet meer in slaap komen daarna. Wel heel kick om al die jungle geluiden om je heen te horen. Zelfs het geluid van brul-apen kunnen onderscheiden.
Om vijf uur was het al aardig licht en ruimden we het kamp op. We voeren deze keer over de hoofdroute, dus niet meer door ondergelopen bossen. Onderweg mooie zonsopgangplaatjes en zelfs nog wat roze dolfijnen gespot, die alleen met zonsopgang te zien zijn. Grijze dolfijnen zijn de hele dag door te zien.

Om half zeven waren we weer terug en konden we ons nog even opfrissen voordat het ontbijt geserveerd werd om zeven uur.
Na het ontbijt gingen we met z´n drietjes nog naar een oude man toe die liet zien hoe rubber gewonnen werd van bomen en hoe hij er kleine gebruiksvoorwerpen, zoals portemonnees etc. van maakte. Daarna bezochten we nog een klein dorpje en was het alweer tijd voor de lunch.

Een nieuwe groep van acht personen was inmiddels geariveerd en met deze groep zou ik de rest van de dag en de volgende ochtend doorbrengen. De Noorse dame ging weer terug naar Manaus en naar ongetwijfeld een luxe hotel. Ze vond het wel een leuke ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar.
Na de lunch gingen we met een andere, wat spraakzamere gids de boot in voor een ontdekkingstocht door de omgeving. De gids vertelde ons wat over de verschillende soorten vogels en vissen, over de boomsoorten die te zien waren en wees ons op interessante dieren zoals dolfijnen, vogels en zelfs apen! Was een leuk tochtje, ik als negende wiel aan de wagen mocht helemaal voorin zitten en helpen met aanmeren enzo. Aan het eind van de middag kregen we allemaal een eenvoudige hengel en wat stukjes vlees aangereikt, want we gingen op piranha vissen. Helaas is dit niet het juiste seizoen hiervoor, omdat het water erg hoog staat nu het ´t regenseizoen is. Er werd dus ook helemaal niks gevangen door ons. Maar goed dat er wel wat anders te eten was ´s avonds.
We voeren toen terug naar de lodge om lange broek en lange mouwen aan te doen, want we zouden nog even op kaaiman jacht gaan. Ik had me hier iets meer van voorgesteld, maar uiteindelijk werd het een kort tochtje waarbij de gids op een bepaalde plek een klein kaaimannetje uit het water plukte. Ging mij iets te vlug eigenlijk, volgens mij was dat beestje daar eerder neergezet. Maar goed, met het diertje gewapend voeren we terug naar de lodge en kregen we uitleg over de kaaimannen. Later mochten we nog allemaal even poseren met het beestje en werd hij weer vrijgelaten. Na het diner ben ik nog even blijven ouwehoeren met de groep en zijn we tegen negen uur naar onze cabins gegaan, omdat het licht om tien uur uitging. Elektriciteit is daar alleen aanwezig als de grote diesel generator draait. Dat ding maakt echt een kolere herrie joh, gelukkig draait-ie maar een paar uurtjes per dag. Warm water is er sowieso niet, dit tot grote teleurstelling van een aantal dames uit de groep. Ach, daar wen je vanzelf aan, gewoon de douche aanzetten, snel eronder om je lichaam nat te maken, dan eruit om je in te zepen en dan weer snel eronder om je af te spoelen. Klaar is Keessie!

De volgende ochtend werden we al om vijf uur gewekt voor een zonsopgang tochtje over de watertjes. Hele mooie plaatjes geschoten en weer wat roze dolfijnen gezien. Na het ontbijt zijn we de jungle ingegaan voor een wandeltocht van zo´n tweeeneenhalf uur. Ben tijdens die tocht flink wat pondjes kwijtgeraakt, het was behoorlijk warm. En we droegen weer een lange broek en lange mouwen om ons te beschermen tegen de muggen.
Vanwege de hoge waterstand waren sommige stukjes van het pad helemaal ondergelopen, zodat de gids wat boompjes moest omkappen om een noodbruggetje te maken. ´k Was even bang voor een nat pak, maar kon gelukkig droog de overkant bereiken. Apart om daar te lopen hoor, eeuwenoude bomen gezien en veel uitleg gehad over de flora en fauna. Besefte meerdere malen dat je je hier in de longen van onze aarde bevindt. Tegen half twaalf waren we weer terug bij de lodge en sprongen we nog snel even het water voor de aanlegsteiger in, voordat de lunch klaar was. Er stond een behoorlijk sterke stroming daar trouwens, ook veroorzaakt door de hoge waterstand.
Ondanks dat het nu het regenseizoen is heb ik tijdens mijn verblijf maar eventjes regen gehad, geen grote buien die het programma zouden kunnen opschorten in ieder geval.
Na de lunch ben ik mijn tas weer gaan inpakken en werd ik weer met dezelfde vier vervoermiddelen als op de heenreis teruggebracht naar Manaus. Dit verblijf in de Amazon jungle was echt een geweldige ervaring!

Terug in Manaus ben ik plannen gaan maken voor de volgende bestemming. Na wat wikken en wegen en met het oog op zowel mijn budget als op de resterende reistijd heb ik besloten in Brazilie te blijven en naar het strand te gaan. Had al wat verhalen gehoord en wat plaatjes gezien van Fernando de Noronha, een eilandengroep in de Atlantische oceaan. Reis erheen en verblijf ter plekke zijn behoorlijk prijzig, maar ook hier is het nu laagseizoen dus paste het prima in mijn budget. Dus ben ik op woensdag negen mei van Manaus naar Recife gevlogen, een badplaats aan de Atlantische kust. Ben daar een nachtje gebleven en gistermiddag doorgevlogen naar hier. En dus zit ik nu op het hoofdeiland waar zich de drie mooiste stranden uit de top vijf van Brazilie bevinden!

Het volgende verhaal zal mijn tijd hier op Fernando de Noronha beschrijven. Hoop dan ook foto´s te kunnen plaatsen. 'k Weet niet of het toeval is, maar elke keer als ik op reis ben kom ik steeds in een internet cafe terecht waar de computers geen usb aansluiting hebben. Nog even geduld dus....

Ate a proxima, ciao!!

============

English Summary

I’ve survived the Amazon jungle and have arrived in paradise now!
Last week I spent some days in Belo Horizonte with my good friend Dennis lives with his wife and daughter since December last year. It was really nice to see them again, I received a very warm welcome from them and from their family and friends when they organized a tasty bbq at their place. The rest of the days there I spent catching up with them and experiencing their way of living.

After four days in Belo, I flew further up north to Manaus, a big city in the Amazone Rainforest. Too big for me, as I travelled there to see the jungle. So after checking in into my hotel room I booked a 3-day/2nights trip with the hotel’s travel agency. The next morning I got transported to a jungle lodge, this trip took around three hours. The last leg was the prettiest, as a large speedboat drove me through some flooded forests and jungle waterways towards the lodge. I arrived there around eleven in the morning, dropped my bags and sat down at lunch, where I met some other travelers. Most of them left after lunch, they were finished with their program. After lunch one of the guides took me and a Norwegian lady on a canoe trip deep into the jungle, because we we’re going to sleep in the jungle that coming night. Another excellent boat trip through some flooded forests. After some time we landed at the spot where we would set up camp. The guide told me that this was a temporary campsite, as the original campsite was flooded already. They expect the water to reach even higher levels than in 2009, which is very sad.

Almost immediately after we arrived at the spot the guide chased down a small armadillo, meaning to catch it and cook it for dinner. This little animal was not very quick, but smart in finding deep holes to run for cover. So we ended up grilling some chicken over our self-made campfire instead!
Nothing much to do there after dinner, it was very dark and there were a lot of mosquitoes buzzing around, each one of them trying to get some blood off me. So the Norwegian lady and me just followed our guide’s example and climbed into our hammocks, which he set up earlier. He also covered the hammocks with mosquito nets, so we were not bothered by them all night. I think I did not sleep at all, just dozed off a couple of times. The sounds of the jungle were brilliant to hear and experience, even heard some howler monkeys greeting the new day.

When daylight came, around five am the next day, we woke up, packed our stuff and went back to the lodge. On our way over we even spotted some pink dolphins! We arrived at the lodge around seven am, had breakfast and then we went on another trip, to visit a guy who showed us how the people used to get rubber from the trees and produce wallets and other stuff with it.

After lunch the Norwegian lady left and another group of eight people arrived. The rest of my stay I joined them and another guide on a sightseeing trip through the area, where we spotted monkeys, hawks, chipmunks, toucan birds and a lot of grey dolphins. We even tried piranha fishing, but since the water level was very high we only fed them and didn't catch anything.
At night we went cayman spotting, where the guide even captured a small one, which he brought back to the lodge to tell something about this amazing creature.

The next day we were woken up early to enjoy the sunrise on the water. Again we spotted some pink dolphins. After breakfast we went hiking in the jungle for about two and a half hour. We walked through some primary forest, where the guide explained us a lot on the plants, trees and animals that live here. We did not spot any large animals this time. It was very hot and humid there, also because we wore long sleeves and long pants, to shield us from any insects or other animals. I always bring a large bottle of water with me, wherever I go whole on tour, but I already drank half of it after only thirty minutes of hiking. Think I lost quite some pounds there. The high water level caused some issues for us as well, as a couple of crossing spots were totally flooded. So the guide chopped some baby trees with his machete, which we could use as a temporary bridge. This still was no guarantee for not getting wet, so we used some branches to balance ourselves while walking the makeshift bridge. Luckily, we all arrived safe and dry on the other side!
After lunch I was transported back to Manaus, very delighted to have stayed in such a beautiful environment. I sincerely hope the various governments will see the light one day and stop killing the rainforest!

In Manaus I started planning the remainder of my stay in Brasil, only fourteen days left to travel around. My initial plan was to catch a two-days river boat trip to Santarem, which is half way the Amazon river towards the Atlantic Ocean, then fly on to Belem. And from Belem I would then either go up north to the Guyanas and Surinam, or go south along the Atlantic coast to enjoy some beach life. But after sweating that much in the jungle I felt like going to the beach for some days, so I decided to book a trip to Fernando de Noronha. This paradise is situated in the Atlantic ocean, at around 500 km’s off the coast of Brasil. On Wednesday 9 May I left Manaus and flew on to Recife, a beach town on the Atlantic coast of Brasil. Stayed there one night and continued on to Fernando yesterday afternoon.

The next story will tell my adventures on this fantastic island with its postcard beaches.

• 11 Mei 2012 - 20:15

Je Pa:

Je hebt zeker GEEN sms-jes van mij ontvangen met een boodschap dat Monique een dochtertje heeft en dat Feyenoord de 2e plaats heeft bereikt en dus C.L. gaat spelen samen met Ajax. Doe het maar rustig aan daar in de tropics.Het is hier waardeloos wat het weer betreft. Pa.

• 13 Mei 2012 - 12:32

Jacques:

Mooi avontuur in de Braziliaanse jungle en het paradijs ligt gewoon aan je voeten.... (Noorse dame waar je tegen aan kan leunen hahaha). Enjoy the trip and take care.