020. 28/10/07, 20.23 uur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu 020. 28/10/07, 20.23 uur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

020. 28/10/07, 20.23 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

28 Oktober 2007 | Nederland, Amsterdam

English summary below (voor een aantal amerikaanse collega's)

Ben nu al meer dan een dag thuis... Leuk is anders, maar voor alles is een tijd he. Betekent wel dat ik een geweldige vier weken heb gehad.

Na het schrijven van mijn laatste bericht, op maandag de tweeenwintigste oktober, ben ik naar mijn hostel gegaan en kreeg daar een kamer op de elfde verdieping toegewezen. Met enige moeite had ik vanuit de kamer zicht op Central Park en een beetje skyline.
Na een snelle douche wilde ik eigenlijk een kleine siesta gaan houden. Maar de stadse geluiden en het namiddagzonnetje die me door het kamerraam tegemoet kwamen, deden me besluiten om lekker in het Central Park te gaan relaxen. Ik ben toen een stukje door het park gaan lopen en ben uiteindelijk op een van de grasvelden gaan liggen. Geweldige plek om je daar tussen de New Yorkers te begeven!

Na een half uurtje luieren ben ik via Fifth Avenue downtown gelopen, richting 42nd Street. Bij 42nd Street ben ik rechtsaf gegaan, naar Times Square, op de kruising met Broadway/Seventh Avenue. Mooi om te zien, al die lichtreclames, de vele mensen die er rondlopen.
Kreeg onderhand al aardige trek, dus ging ik op zoek naar een geschikt restaurant. Ik vond een perfect klein en knus chinees tentje, net buiten het Times Square gebied. Na een lekkere maaltijdsoep (noodles met gegrillde eend) kwam de vermoeidheid weer naar boven. Ik ben toen via Broadway uptown gelopen, naar 63rd Street, waar mijn hostel is. Heerlijk geslapen die nacht.

De volgende dag, dinsdag de drieentwintigste, ben ik om half tien de deur uitgegaan en met de metro naar Penn Station gegaan. Heel herkenbaar van films en series, die metro en de stations. Om tien uur kwamen Lisa en Coleen, de dames van de Citibank, aan met hun trein vanuit Delaware. Ik wist alleen hoe Coleen er uitzag, maar voor ik het wist hadden ze me al gevonden. Na de hartelijke begroetingen zijn we eerst een restaurant ingedoken om wat te drinken en om het plan voor deze dag te maken. We hebben uiteindelijk besloten om een sightseeing trip met een dubbeldekker bus te gaan doen.
We hebben gekozen voor de 'downtown loop', daarmee kom je langs de meeste bezienswaardigheden.
Je kan ook op bepaalde plekken uitstappen, even rondlopen en dan de volgende bus weer pakken. Erg handig. We zijn eerst langs het Empire State Building gebouw gereden. Toen ging de rit verder via oa. Little Italy en het Financial Centre. (Wall Street enz.) Bij halte Battery Park zijn we uitgestapt en hebben daar wat rondgelopen en langs de kade gezeten, met uitzicht op The Statue of Liberty. Echt schitterend weer die dag, lekker zonnetje en zo'n twintig graden.
Het was ondertussen al na twaalf uur 's middags, dus zijn we weer de bus ingestapt om in de buurt van Central Park te gaan lunchen. De bus reed nu langs de Brooklyn Bridge en door Chinatown. Erg leuke ritjes met die bus, je ziet echt een hoop. (tenminste, als je het geluk hebt dat je boven kan zitten) Bij halte Central Park zijn we uitgestapt en hebben we een lekkere lunch genoten in een restaurant op de hoek van Fifth Avenue en 51st Street.

Toen zijn we via Times Square en Seventh Avenue terug naar Penn Station gelopen, de dames moesten hun trein weer terug pakken. Op Penn Station hebben we nog een paar biertjes gedronken en daarna zijn de dames weer vertrokken. Het was een erg gezellige en interessante dag. Ze hebben me een hoop verteld over het dagelijkse leven in The States.

Op de weg terug naar mijn hostel kwam ik langs Macy's, het grote en beroemde warenhuis. Ben er naar binnengaan om te kijken of er nog wat te halen viel. Het viel me op dat er behoorlijk wat security rondliep, dus ben ik even gaan kijken wat er aan de hand was. Bleek dat Mariah Carey daar een promotie tour deed vanwege haar nieuwe parfum. Ik kon helaas niet dichtbij haar komen voor een goede foto, alles was afgezet. Ja, als je driehonderd (!!) dollar had, kon je op de foto met haar. Nou, ze had pech, want dat vind ik een beetje teveel geld.
Ik heb haar wel even van dichtbij gezien, toen ze na afloop wegliep onder zware beveiliging. Helaas liep ze te snel voor een goede foto. Later, toen ze wegging in haar limousine, heb ik nog even tussen de fans en paparazzi gestaan, in de hoop op alsnog een foto. Maar het was veel te druk joh, er kwam zelf nog een berg politie ter plekke, omdat iedereen op de drukbereden straat stond. Onder dreiging van arrestatie werd iedereen gesommeerd op de stoep te gaan staan. Hielp niet echt, want al gauw stond iedereen weer op straat. Toen vormden de agenten maar een menselijke afscheiding tussen stoep en straat, dat hielp wel.
Ik had eerst een goede positie voor een foto, maar werd langzaam verder weggedreven door het gedrang. Toen ze dan eindelijk naar buiten kwam was ze binnen twee seconden van de uitgang naar de limo gerend... Nou ja, in ieder geval leuk om zoiets mee te maken!

Woensdag de vierentwintigste heb ik de wijken Harlem, The Bronx, Queens en Brooklyn bezocht. Uit praktische overwegingen ben ik in elke wijk zomaar ergens uitgestapt en ben ik dwars door de wijk naar het volgende metrostation gelopen. Genoeg gezien hoor. Vooral het deel van Brooklyn waar ik liep vond ik mooi, nette straten en mooie huizencomplexen. The Bronx is grauw, met veel armoedige huizen.
Tussendoor, na het bezoek aan Harlem en The Bronx, ben ik terug naar Manhattan gegaan voor een gezellige lunch met drie Elsevier collega's. En 's avonds ben ik met Carl Rubing, een van de credit managers van Elsevier, naar de Madison Square Garden geweest voor de basketballpot tussen de New York Knicks en de Philadelphia 76ers. Ook leuk om eens mee te maken. The Garden, zoals het in de volksmond heet, is een hele grote sporthal, waar ook ijshockeywedstrijden van de New York Rangers en popconcerten gehouden worden. Carl had gratis kaarten versierd (ter waarde van maar liefst vierenzeventig dollar), we hadden mooi plekken op de tweede ring. Dicht genoeg op het speelveld, mooi zicht op de wedstrijd en je kon de bal horen stuiteren.
Zo'n wedstrijd is echt een grote Amerikaanse show. Volkslied vooraf, tijdens Time Outs en tussen de helften dansshowtjes van de bevallige Knicks City Dancers.

Donderdag de vijfentwintigste: shopping day! Ben eerst naar Mulberry Street in Little Italy gegaan. Daar, op nummer 247, zat vroeger The Ravenite Social Club. Dit was een ontmoetingsplaats van de Gambino Mafia Family, de grootste van de vijf New Yorkse Mafia families. Nu is er een schoenenzaak gevestigd, weinig meer te zien dus. Ik heb veel over de Mafia gelezen, vandaar dat ik hier heen wilde.
Vervolgens ben ik doorgelopen naar Soho, waar veel designwinkels zijn. Nou, de prijzen vielen me tegen, Replay spijkerbroeken bijvoorbeeld waren er bijna net zo duur als in Nederland.
Met de metro ben ik daarna naar Lower Manhattan gereden en ben uitgestapt vlakbij het WTC terrein. Het was me er iets te druk, ook in de restaurants, want het was lunchtijd. Toen ben ik maar naar Battery Park gelopen en heb daar de ferry genomen die langs The Statue of Liberty en Ellis Island vaart. Zo kon ik wat plaatjes schieten van The Statue en van Manhattan.

Eenmaal weer terug in Battery Park ben ik via Wall Street naar het WTC terrein gelopen. Building no. 7, die op onverklaarbare wijze ook ingestort was op 9/11, is nu weer in alle eer en glorie hersteld. Verder was er, buiten een aantal herdenkingsplaten, weinig te zien.

Vlakbij is Century 21, een grote outlet-kledingzaak, waar A-merken voor de helft van de prijs verkocht worden. Daar ben ik lekker losgegaan en heb ik wat kleertjes gehaald (winkelwaarde bij elkaar driehonderd dollar, door mij betaald slechts honderddertig dollar!)
's Avonds ben ik nog naar The Brooklyn Bridge gegaan om wat foto's van Manhattan by night te nemen en heb ik de laatste souveniertjes gekocht. Later, tijdens het inpakken van mijn rugtas, bekroop me het treurige gevoel van het weer naar huis moeten. Het duurde wel even voor ik mijn tas goed ingepakt had. Achteraf bleek het maar 15,3 kilo te wegen, slechts 1,5 kilo meer dan aan het begin van de reis!

Vrijdag de zesentwintigste ben ik met een shuttle bus naar JFK airport gegaan voor de vlucht naar Washington. En de laatste vlucht, van Washington naar 020, vertrok ook nog eens met twee uur vertraging. Ik had gelukkig een leuk en gezellig meisje naast me zitten, wat de vlucht natuurlijk deed veraangenamen. En aan boord nog een beroemdheid ook. Geertje Wilders met zijn wilde haardos had een congres bijgewoond in Washington en vloog met mijn vlucht mee terug naar Nederland. Kon het niet laten om hem bij het passeren even uit te schelden voor sukkel.

Gister terug op Schiphol, volop koud!! Ik ben 's middags mijn bed ingedoken voor een paar uurtjes, maar dat werden er meer. Schrok pas om tien uur die avond wakker.

En nu weer back to reality. Morgen weer aan het werk en toeleven naar mijn volgende trip. Ik heb zo'n gevoel dat het weer richting Zuid-Amerika gaat, daar ga ik de komende tijd maar eens rustig over nadenken.

Ik heb twee filmpjes kunnen plaatsen:
- bij het verhaal genaamd "Buenos Aires, 07/10/07, 19.09 uur"
(link: http://theoontour.waarbenjij.nu/index.php?page=videobook&intFileId=107194903 )
- bij het verhaal "Puerto Iguazu, 18/10/07, 07.30 uur" (link: http://theoontour.waarbenjij.nu/index.php?page=videobook&intFileId=107194999 ).

Ook heb ik her en der wat extra foto's geplaatst.

Tot slot wil ik iedereen bedanken die mijn verhalen heeft gelezen. Ik hoop dat ze vermakelijk genoeg waren.

Tot de volgende keer!!

T

English Summary

Back home for more than a day now... Can't be too sad though, I've really enjoyed these four weeks!

After my last message, that Monday October 22nd, I went to my hostel to check in and have a hot shower. The room offered me a small view over Central Park and the Skyline. After freshening up I felt like laying down for a while, but the afternoon sun and the streetsounds almost dragged me outside. So I crossed the street and did a little stroll through Central Park. After a short while I arrived at a big green lawn, where I stayed and relaxed until the sun went down behind the Trump Hotel tower. It was nice in The Park, just laying there and observing the New Yorkers enjoying the good weather.

Then I walked downtown along Fifth Avenue and took the corner to 42nd Street. Near Times Square I found this tiny Chinese restaurant, where I had a tasty noodles and grilled duck dinner. Nice to walk on Times Square and see all those lights and electronic billboards, I've seen it many times on tv.

The next day, Tuesday October 23rd, I had the meet-and-greet with Lisa and Coleen from the Citibank. They arrived at Penn Station just after ten in the morning. We first went to a restaurant near Penn Station to catch up a bit and to talk about what we were going to do that day. We decided to take the downtown loop with the "Hop On-Hop Off bus". A very convenient tour, this bus takes you to almost all famous places in lower Manhattan. And you can get off at these locations and catch the next bus easily.

The bus first brought us to the Empire Statebuilding, then went on through Little Italy and The Financial Centre. We got off at Battery Park and walked along the waterside. Then we sat down at a park bench, with a view to the Statue of Liberty and enjoyed the weather, which was very good that day.
As it was after noon already, we decided to get back on the bus and go to Central Park. There we enjoyed lunch and we walked the twentyfive blocks along Seventh Avenue back to Penn Station, where I sadly had to say goodbye to the girls. We all had good fun that day, I aslo learned a lot about the American Way of Life.

When I walked back to the hotel I decided to take a look in Macey's, the famous department store. I noticed a lot of security officers walking around, it turned out to be that Mariah Carey was doing a promotion tour there. Unfortunately she was too far away for a good picture. Well, if you could miss threehundred (!!??!!) dollars then you could have a picture taken with her. But I think that's just too much.
I had fun though watching her leave through crowds of people and paparazzi. Even the cops came on the scene, because a lot of people stood on the busy road. They even threatened to arrest anyone who didn't get on the sidewalk. That did not help, so the officers then formed a line between the road and the sidewalk. But Mariah was gone in five seconds...


On Wednesday October 24th, I visited Harlem, The Bronx, Queens and Brooklyn. I didn't specifically wanted to see certain places there, I just wanted to walk around a bit and observe the daily routine. So I took the subway and got off at a random station, walked through the area and got on the subway at the next station. This is really off the beaten track. the way I like it best. I really liked the part of Brooklyn I visited, the Bergen Street area. The Bronx was cool to see and experience too. I like listening to oldskool hiphop and The Bronx is one of the birthplaces of this type of music.

In between this 'burrough hopping', I went back to Manhattan to have lunch with three Elsevier co-workers. And at night I went to a Knicks game in the Madison Square Garden, with Carl Rubing, one of the credit managers. This is also another fun experience. Better said, a big show! The American national anthem before the match, brought to us live and direct, danceshows from the Knicks City Dancers during timeouts and at halftime. carl had arranged good seats, we sat really close to the court.

The next day, Thursday October 25th: Shopping Day!! But I first went to Mulberry Street in Little Italy, to take a picture of no. 247. This used to be the hangout spot for the Gambino Mafia family, the largest of the five New York Mafia Families. Nowadays it's a women's shoestore, so not much too see there. Then I walked on to Soho, where there are many designer shops. But the price for a pair of Replay jeans for instance is almost the same as it is here, so I carried on. I took the subway to the WTC area, mainly to have lunch first. But it was very busy at that time, so I decided to walk to Battery park and take the Liberty Island ferry. This gave me the opportunity to take some pictures of the Statue of Liberty and of Manhattan.

After this, I went back to the WTC area, and did some good shopping at Century 21. This is a huge outletstore, where you can buy designer clothes for almost half the price. At the end, the receipt told me I spent hundredthirty dollars for clothes wotth threehundred dollars!

At night, I went to the Brooklyn B ridge for some pictures and then it was time to pack my backpack, for the last time in these four exciting weeks. I did feel a bit sad, but oh well, this certainly will not be my last trip!

On Friday October 26th I took a shuttle to JFK Airport for the short flight to Washington Dulles. The last flight, from Washington to amsterdam, had a two-hour delay upon departure, my first and last delay during these four weeks. Luckily I sat next to a pretty girl, so the six-hour flight went by really quick!

When I arrived at Schiphol Airport yesterday morning, I almost immediately noticed the cold weather. In the afternoon I went to bed for a quick nap, but I must have slept for hours, I woke up at ten that evening!

So now it's back to reality and work hard again to be able to travel again next year. I think it will be to South America again, that's what I'm going to dream about these coming months.

I managed to upload two movies on this site, here are the direct links:

http://theoontour.waarbenjij.nu/index.php?page=videobook&intFileId=107194903

http://theoontour.waarbenjij.nu/index.php?page=videobook&intFileId=107194999

I also uploaded extra pictures in my previous stories.

Well, this is the end, for now....

Thank you very much for reading my stories, I hope you enjoyed reading them as much as I enjoyed travelling!

T

  • 29 Oktober 2007 - 06:06

    Michael Mangal:

    Yo T. Het is bijna jammer dat je weer terug bent. Ik keek elke keer uit naar je mooie verhalen. Die zullen nu even op zich laten wachten.

    Toch blij om te horen dat je in goede gezondheid weer terug bent.

    Groetjes,

    Mike

  • 29 Oktober 2007 - 13:38

    Chef:

    Hoi,
    Mooi dat je gezond weer terug bent. Je hebt weer heel veel moois gezien. leuk dat je door de foto's en verhalen het thuisfront hebt mee laten genieten.Werk ze!!!!!!!!!!!
    groetjes uit Assen

  • 31 Oktober 2007 - 00:09

    Tante Melie:

    Fijn hè Theo weer zo veel ervaringen rijker. Ik ben daarom wel blij dat je terug bent. Nu weer sparen voor .........

    Sudah ja tot lihat of dengar,

    lieve groetjes

    van de koningin en haar gevolg

  • 03 November 2007 - 07:50

    Je Pa:

    ik heb genoten van je reis verhalen,maar ben blij dat je weer thuis bent.Nu maar sparen voor een volgende reis???

  • 04 Maart 2008 - 19:27

    Rik:

    hoi hoi is zat op google en kwam je verhaal tegen. echt super gaaf allemaal. maar nu heb ik een vraag: in welk hostel je bent geweest?? want zo te lezen ligt dat redelijk centraal van alles??
    ik ben namelijk van plan 10 dagen er heen te gaan. veel lepier met je verdere reizen groetn van
    rikschoolderman@hotmail.com
    bvd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 122098

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: