Montevideo, 13/10/07, 13.59 uur - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Montevideo, 13/10/07, 13.59 uur - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Montevideo, 13/10/07, 13.59 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

13 Oktober 2007 | Uruguay, Montevideo

(English summary below - dit is voor een aantal amerikaanse collega´s van mij)

Ho Ho Ho, Theo is in Montevideo!

Dag vier in Montevideo, morgen weer terug naar Buenos Aires.

Uruguay, wat een geweldig land! Alhoewel ik slechts de zuidkust heb bezocht, bevalt het me prima hier. Ben afgelopen maandag de achtste oktober met een luxe ferryboot de Rio de la Plata overgestoken, het watertje dat Argentinie en Uruguay scheidt. De tocht duurde een klein uurtje. Alle douaneformaliteiten, zowel de Argentijnse als de Uruguayaanse, vonden plaats voor vertrek, in Buenos Aires dus. Ik kon na aankomst in Colonia de Sacramento meteen dooorlopen.

Ik was die ochtend een beetje grieperig en verkouden opgestaan, ik denk dat ik dit tijdens de wedstrijd de dag ervoor heb opgelopen. Ondanks dat de zon die dag scheen, was het slechts zo´n vijftien graden. En we zaten helemaal overdekt, het was er behoorlijk fris.
Buiten de ferry terminal in Colonia is een tourist office, waar ik maar binnengelopen ben en een hotelletje geregeld heb. Colonia de Sacramento is niet zo groot, het is een stadje gesticht door de Portugezen, in de zestiende eeuw, om te fungeren als doorvoerplaats voor smokkelwaar.

Mijn hotel was op vijf minuten lopen van de ferry terminal en bleek een lot uit de loterij. Kamerprijs zo´n achttien euro, voor een schone kamer met badkamer en balkonnetje.
Na kwartier gemaakt te hebben ben ik een rondje door de stad gaan lopen. Vlakbij het historische gedeelte heb ik een lekkere steak gegeten, maar ik voelde me desondanks nog niet optimaal. Dus heb ik mijn kamer opgezocht en ben gaan relaxen.
Wel typisch, na de drukke laatste paar weken bij Elsevier en het bezoek aan Rolf de vorige week, wat ook met enige spanning gepaard ging, was ik nu eindelijk klaar om te gaan reizen en ontspannen. En dan laat mijn lichaam me in de steek hahaha. Maar goed, mag niet klagen.
Dinsdag de negende oktober regende het ook nog eens de hele dag, dus ben ik op mijn kamer gebleven en heb daar wat gelezen en tv gekeken. Er zijn hier overigens iets van veertig kanalen, waarvan er tien dag en nacht voetbal en andere sporten vertonen.

Woensdag de tiende ben ik met de bus doorgereisd naar Montevideo, de hoofdstad van Uruguay. Kort ritje van twee uur. Nog steeds voelde ik me niet fit, dus ik besloot om de resterende viereneenhalve dag in Montevideo te blijven. Hier en in de omgeving is ook genoeg te zien. En langzaam reizen is nog goedkoper ook.
Onderweg naar Montevideo, met helaas nog steeds regenachtig weer, kon ik wel genieten van een schitterend groen landschap, autos en bussen uit de zestiger jaren van de vorige eeuw en hier en daar een paard en wagen. Die zie je zelfs hier in Montevideo rijden, tussen de Mercedessen en BMWs.
Ik had een hotel uit de Lonely Planet gekozen, maar dat kon me slechts voor twee nachten herbergen. Verder zoeken dus. Met de stadsplattegrond ben ik toen richting het centrum gelopen en zag toen na tien minuten een groot uithangbord met daarop: Hotel Los Angeles. Ok, klinkt interessant en bevindt zich ook nog eens aan de drukste straat van de stad, Avenida de 18 Julio. En vlakbij de Ciudad Vieja, de oude stad.
Zij hadden wel een kamer voor me waar ik vier nachten kon blijven. Voor veertig US dollar per nacht, ongeveer achtentwintig euro. Inclusief ontbijt, badkamer en uitzicht op de Rio de la Plata. Dus hier zit ik nu al drie nachten.

Het centrum van Montevideo is klein en compact en goed te belopen. Dat heb ik woensdag en donderdag dus gedaan. Veel pleinen met beelden en monumenten van vroegere verzetshelden, maar na beeld nummertje zes weet je het wel.
Het geeft de stad, met name het oude gedeelte, wel iets speciaals. In de oude stad, gelegen naast de haven, ook veel oude en historische gebouwen.
Vriendelijke mensen ook hier, net als in Buenos Aires en Viedma overigens.

Gisteren, vrijdag de twaalfde, heb ik in het busstation een retourtje Piriapolis gekocht, om toch nog iets meer van Uruguay te zien. Onderweg ernaartoe weer genoten van het mooie landschap. Uruguay is behoorlijk vlak, met slechts drie bergen. Veel groene weiden, waar de koeien zich uit kunnen leven, zodat wij later ook kunnen genieten van hun lichaamsdelen.
Piriapolis is een badplaats met grote hotels en een boulevard, maar het leek wel een spookstad gister. Het was koud, guur en het miezerde bij aankomst. De motregen ging naderhand over in een dikke plensbui, balen dus. Ik heb er een rondje over de boulevard gelopen, twee man en een paardekop gegroet en dat was het dan. Het enige goede aan mijn bliksembezoek was een heerlijk sappige gegrillde steak, zo groot en zo dik als mijn onderarm, echt waar.

Vandaag schijnt eindelijk de zon en voel ik me al weer aardig fit. Ik ga zo nog wat rondlopen hier en me dan geestelijk voorbereiden op een ongetwijfeld mooie volgende week, wanneer ik de Iguazu watervallen ga bezoeken.

Jammergenoeg nog steeds geen pc met usb aansluiting gevonden, dus ik kan nog geen foto´s plaatsen. Ik denk dat het pas straks in New York kan, want alle computers in de internetcafe´s hier en in Argentinie zijn nog uit de vorige eeuw joh.

T

English Summary

I am staying for four days now in Montevideo, really love the place. Nice old city center, friendly people evrywhere.

The week started with the ferry trip from Buenos Aires to Colonia de Sacramento, over de Rio de la Plata. Unfortunately, I had picked up a cold, so I felt a bit miserable. So I just rested the two days in Colonia. It rained as well on Tuesday, so more reason to stay in.

On Wednesday, October ten, I travelled from Colonia to Montevideo, by bus. This gave me the opportunity to see the beautiful landscape of Uruguay and see some funny, oldaged cars and buses on the road.
I decided to stay in Montevideo for four nights. I still did not feel too well, so I thought it would be better to travel at a slow pace. This is much cheaper too.

Montevideo is a quiet little city, with an old city center located near the port. A lot of historic buildings, statues and plazas. I did a couple of walking tours on Wednesday and Thursday. And yesterday I bought a return ticket to a beachtown named Piriapolis, an hour and a half east of Montevideo.
Well, not much to tell about this visit. It rained the whole day, so I did a quick run over the boulevard, had a really big and juicy steak for lunch/dinner and headed back to Montevideo.

The sun is shining again today, and I am feeling much better. I want to see some other parts of Montevideo, enjoy the sun and then prepare myself for a hopefully thrilling next week, when I will be visiting the Iguazu Falls. I will travel back to Buenos Aires tomorrow afternoon and on Monday I will fly to Puerto Iguazu.
Unfortunately, still did not found a computer with USB access, so you still have got to wait for the pics.

T

  • 13 Oktober 2007 - 18:41

    Sas:

    miss je.. we moeten zeker wat gaan drinke als je weer in koude holland ben..

    wish i was there with ya !!

    LIVE IT UP !!!

    ;-)

  • 14 Oktober 2007 - 05:44

    Mangal:

    Jammer dat je niet helemaal fit was, desondanks leuke dingen gezien.

    Ben benieuwd naar die watervallen.

    Gr. Mike

  • 14 Oktober 2007 - 07:26

    Jo:

    Hey T, wat een mooie avonturen! Alles goed dus! Ben benieuwd of je wel weer kunt wennen als je terug bent, haha.
    Enne....niet teveel in hotels slapen...je moet geld overhouden om vreselijk los te gaan in NY straks! Ik ga zo even wat tips voor je opzoeken want natuurlijk moet je naar de Public Library gaan....met rondleiding! Stan wilde toen niet meedoen met die rondleiding en ging toen daar Internetten...moest je eerst lid worden van de bieb; krijg je een kaart enzo met je foto gescand. Supercool natuurlijk..je hebt er verder niks aan haha maar wel erg leuk voor je reisboek! Nou, we mailen en heel veel plezier verder! Wel voorzichtig aan, xXxJo

  • 14 Oktober 2007 - 12:11

    Je Pa:

    kijk je uit dat je niet in de Iguazuwaterval kopje onder gaat.Het water is daar best koud en dat is niet goed voor je verkoudheid.Veel plezier straks in de USA.Hou je taai.

  • 14 Oktober 2007 - 16:16

    Nadene:

    Hey T,
    I miss you. Work isn't the same without you. It sounds really nice and I am glad you are feeling better. I can't wait to see the pictures.

    Enjoy

  • 14 Oktober 2007 - 23:38

    Tante Melie:

    Hoi Theo, volgens mij heb ik jouw verkoudheid nu overgenomen. En de meeste mensen in Nederland misschien ook, hahaaeee. Fijn dat je weer bent opgeknapt en een goede voorbereiding op jouw bezoek aan de Iguazu watervallen. De foto's houden wij van jou te goed.

    Lieve hormatjes van de koningin en haar gevolg

  • 15 Oktober 2007 - 06:16

    Jacques:

    Oi adik
    Gisteren in mijn tuin @ casa Sumah tropische temperaturen en flink veel cervejas naar binnen gewerkt; zeker anders dan jouw omstandigheden: grieperig, verkoudheid, niet fit, kou, guur, flinke plensbuien: RUILEN???!
    Ok man veel plezier daar bij die watervallen en misschien dat een duik jou lichamelijke ongesteldheid weer optimaal zal maken.
    Zonnige groet

  • 15 Oktober 2007 - 11:34

    Erna:

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen, net ff gedaan in mijn pauze, je ziet zelfs voor jou, heb ik mijn middag- wandelingetje laten schieten. Nog veel plezier, en de vriendelijke groetjes Erna

    P.S.Trouwens Djokkie was on TV last night

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Uruguay, Montevideo

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 122197

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: