BackPackMaluku wordt... ExpatMaluku! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu BackPackMaluku wordt... ExpatMaluku! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

BackPackMaluku wordt... ExpatMaluku!

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

02 Mei 2008 | Nederland, Amsterdam

(English summary below)

Eigenlijk had ik nu op een strand ergens in Belize moeten liggen...

Deze trip, die via Mexico, Belize en (wederom) New York zou gaan, heb ik echter "noodgedwongen" moeten cancellen. Ik vertrek morgenavond namelijk naar Singapore, voor een periode van twee maanden! Elsevier gaat me uitzenden voor een project, waar ze mijn kennis en ervaring goed bij kunnen gebruiken.

Weer een droom van me die uit gaat komen! Marco Borsato moet zijn songteksten toch maar eens gaan herzien. Voor mij is dit weer een stapje hoger op de reisladder. Na een aantal mooie rondreis-tripjes de afgelopen vijf jaar krijg ik nu de kans om het wonen en werken in een ver en vreemd land te gaan ervaren. Gelukkig kan ik mijn reiservaring een beetje aanspreken, voornamelijk wat betreft de voorbereidingen. Het zal natuurlijk een heel ander soort reis worden. Ik ga maandag aanstaande dus gewoon naar mijn werk, maar dan in Singapore. Klinkt wel stoer eigenlijk!

Ik zal er behoorlijk in de watten gelegd gaan worden. Ik word zondag met een limo opgehaald van het vliegveld en er is een luxe appartement voor me geregeld, pal naast het Elsevier kantoor. Het appartement is echt van alle gemakken voorzien en er zijn de "standaard" services zoals dagelijkse housekeeping, vierentwintig-uurs security, zwembad op het dak etc. En er is een Irish Pub op de begane grond! Hmmmmmm....
Volgende week zal ik wat foto's plaatsen.

Ik heb er ongelooflijk veel zin in! Het zal in het begin wel wennen zijn aan de drukkende en vochtige warmte buiten en de airco binnen, maar dat komt wel goed. Ben tevens benieuwd of ik me ook hier snel thuis zal gaan voelen. En hoe de sfeer op het kantoor is. Vast niet zo los en liberaal als hier in Nederland, waar ik met een baard van drie dagen en op afgetrapte sneakers regelmatig op kantoor kom. Ik heb onlangs al een aantal collega's van daar ontmoet toen ze ons kantoor bezochten, die zullen me ongetwijfeld naar de hotspots brengen. En van horen zeggen is het eten er goed, goedkoop en veelzijdig. Kan er hopelijk ook maleis gaan spreken, alhoewel zeventig procent van de bevolking uit Chinezen bestaat. Maar het "ergste" voor mij is dat het roken daar zwaar ontmoedigd wordt. Pakje Marlboro kost er iets van 6 euro! Slof peuken invoeren mag wel, maar moet aangegeven worden bij de douane. Bij overtreding volgt een dikke boete. Vuil op straat gooien wordt zelfs zwaar bestraft, maar dit vind ik wel goed. Houd Singapore schoon!

De voorbereiding is min of meer gelijk aan die van mijn eerdere reizen. Vaccinaties zijn niet nodig maar heb ik toch maar weer gehaald. Wie weet waar ik tussendoor nog naar toe ga. Ik heb wel wat zakelijke dingen moeten regelen. Ik heb bijvoorbeeld mijn woonadres voor mijn bankrekening tijdelijk laten omzetten. En er loopt een aanvraag voor een werkvergunning. Eigenlijk onzin, omdat ik gewoon in dienst blijf van Elsevier Nederland. Tja, regels, regels!

Ik vlieg morgen pas om half tien 's avonds, wat ook voor het eerst is eigenlijk. Al mijn vertrekvluchten vanaf Schiphol waren of 's ochtends of vroeg in de middag. Maar dat geeft me de kans om morgen overdag nog de laatste zaken te kopen en om rustig mijn koffer in te pakken. U leest het goed: koffer. Ik ga nu voor het eerst met een trolleykoffer reizen. Mijn grote rugzak blijft hier moederziel alleen achter in 020. Na al onze avonturen lijkt het mij niet praktisch om hem mee te nemen. Ik moet nogal wat zakelijke kleding meenemen. Gelukkig hoef ik geen pak met stropdas te dragen, vanwege de hitte.

Maar Singapore en omgeving biedt voor de weekenden wel genoeg vertier. Er zijn genoeg idyllische stranden op korte afstand van deze stadstaat te vinden, dus mijn zwembroek en duikbrilletje gaan zeker mee!

Nog vierentwintig uur en ik vlieg het volgende avontuur tegemoet!

English summary

According plan I should be on a beach somewhere in Belize right now....

But Elsevier wants me to assist on a project in Singapore as per May 5 next, so I had to cancel my holiday. I am going to stay there for two months.
Another dream is coming true for me! After five worldtrips as a tourist I'm now being given the chance to experience working and living in a country far away from home.

I'm really excited to start there on Monday! They arranged a luxurious apartment for me, right next to the Elsevier office. It's got all the services you need, like daily housekeeping, flatscreens in living room and bedroom and a rooftop pool! And I'm even being picked up by limo when I arrive. Me not used to a VIP Treatment! But nice to receive this for a change, right?
The preparations for this trip are somewhat similar to the previous ones, but now I had to arrange some extra things like a work permit and an address change for my bank account.

I wonder how the office culture is overthere. And I'm curious if I can adjust myself quickly to the Singapore way of life. Shouldn't be too hard I guess. Both my parents were born in Indonesia so e.g. the food they serve there is very familiar to me. Did you ever try Satay for instance? Satay or sate is a dish consisting of chunks or slices of dice-sized meat (chicken, goat, mutton, beef, pork, fish, etc.) on bamboo skewers. These are grilled or barbecued over a wood or charcoal fire, then served with various sweet or spicy seasonings. Delicioussssss!!!!

For the weekends there is enough to see and do in Singapore and the surrounding area, there are wonderful beaches and islands only a short flight away! So when I'm not too tired from work I surely will be getting some extra tan.

Less than twenty four hours now and my next adventure will commence!

  • 02 Mei 2008 - 21:32

    Ria En Gijs:

    Hallo Theo hartstikke leuk je werk/reis en we zullen uitkijken naar jou verhalen heel veel werkplezier.
    groetjes

  • 02 Mei 2008 - 22:01

    Saskia:

    wow. ondanks we elkaar niet vaak meer zien, zal ik je evengoed gaan missen ! jij bent een van de weinige waar ik jaloers op ben.. ik wens je veel plezier, denk af n toe nog eens aan me als je daaro zit..

    kusje !

  • 02 Mei 2008 - 22:52

    T Melie & O John:

    The, wij zijn trots op jouw. Tuhan mau sajang ale dalam perdjalanan dan pekerdjaan.

    Liefs/groeten ook van
    Freek-Ron & Jo-Ann
    en Benjamin

  • 03 Mei 2008 - 03:05

    Je Vader:

    vaya con dios en veel plezier in je werk daar in singapour.was vroeger wel eens geweest,maar ben alles weer kwijt.

  • 03 Mei 2008 - 06:44

    Anja:

    Hoi Theo, geweldig dat je de mogelijkheid krijgt om dit te doen!! Geniet er van en ik ben benieuwd naar je verhalen. Kus Anja

  • 03 Mei 2008 - 07:49

    Syl:

    Soort 'aflossing van de wacht', neef... 't Eten is er in elk geval fantastisch. (Try Komala Villas in Little India). Goede reis en fijne tijd, xxx, Syl & co

  • 03 Mei 2008 - 09:35

    Olga:

    he lieve thé, te gek dat het gelukt is, je uitzending naar singapore. wens je een hele goede reis en vol verwachting van je belevenissen. tot snel op de mail. liefs olga

  • 03 Mei 2008 - 11:10

    Edward:

    Ates!

    Have fun dude! Ga maar alvast nadenken over je volgende dromen, wat ze komen 1 voor 1 uit...

    Groeten,

    Edward, Joyce & Isaiah

  • 03 Mei 2008 - 11:56

    Michael Mangal:

    Veel (werk)plezier. Hou ons lezers op de hoogte, gr. Mike

  • 03 Mei 2008 - 21:00

    Nathalie:

    Mi gudu!!!!

    DAMN! Je hebt 't, as usual, weer goed voor elkaar! Ik ben nu al benieuwd naar alle crazy verhalen!

  • 04 Mei 2008 - 08:35

    (O) Annis:

    Dag Theo,
    wat geweldig, dat je in Singapura je hobby en je werk kan combineren. Ik ben wel erg jaloers op je hoor. We zijn helaas tot nu toe nog niet daar geweest, slechts op de Airport. Singapura zit wel in ons 'reisvat'. Wie weet.......
    Wens je heel veel succes met je werk en geniet lekker van het goede van het leven.

  • 04 Mei 2008 - 08:56

    Melanie:

    Heej man, wat gaaf! Jammer dat ik dit niet eerder heb gelezen, had je anders wel uit willen zwaaien! Ik wens je in ieder geval heel veel suc6 en plezier daaro! Moet vast wel goed komen! ;-)
    Hoop dat je wel iemand hebt kunnen vinden voor je woning in 020? Anyways, take care!
    Liefs, Melanie & Matthijs

  • 05 Mei 2008 - 08:36

    Monique:

    Hi lieve Theo,

    Onze ervaringen in Singapore waren top, reeds meerdere keren geweest....Ik wed dat jij heel veel dikker thuis gaat komen. Aangezien het eten heel erg lekker en veel is. Op elke hoek van de straat zijn foodcoards (ja verdiepingen hoog, vind je niet in Nederland)en tentjes waar je voor weinig je buikje vol kan eten. Denk aan Vietnamees, Japans (Sushi), Koreaans, Sumatraans, eigelijk bijna alle keukens van de wereld. ook vooral niet vergeten om de chineese wijk in te gaan want daar is een straat waar je alle smaken van sate kan vinden. En ja ik heb zeker alle smaken geproefd.....Hmmm ik verlang al weer om ook naar Singapore te gaan. Nog een andere tip als je tijd hebt om met de boot te gaan reizen ga dan naar Langkawi of een ander eilandje voor de kust van singapore/maleisie...
    Kortom, fun heb jij daar zeker !

    groetjes Monique en Ronald.

  • 05 Mei 2008 - 09:11

    Mi:

    Heejj Theo! Helemaal weer te gek... jouw avontuur, leuk dat we je via deze weg kunnen blijven volgen.. heb ik weer een excuus op mijn werk te laten voor wat het is.... ;) hihiii
    Succes! Tot snel weer!

  • 05 Mei 2008 - 14:31

    Yvonne Patty:

    Theo!

    Heel veel plezier en succes toegewenst! Liefs Yvonne en de kids!

  • 06 Mei 2008 - 06:38

    RaouL:

    Theo, Semangat kue su kerdja di Singapore!!!
    Nanti sampai bertemu disini lagi nanti ketorang afspreken dengan Sacha & Jordi buat minum2!!!

    Jaga dirih baik2!!!

    SlmT
    ®

  • 06 Mei 2008 - 19:32

    Maurice, Dana & Bet:

    Hey Theo,
    Leuk .. alweer je eerste 'reisverslag'. We kijken uit naar de andere verhalen/foto's. Veel plezier daar ...
    Lfs Maurice, Dana en Betty

  • 07 Mei 2008 - 12:13

    Sumah (Brooklyn):

    Ha one

    Tjoba a a lapia disitu

    aihai!!!!!

  • 08 Mei 2008 - 08:45

    Semmarti & Greetje:

    Hey Theo,

    Goed bezig jij, je hebt het weer mooi voor mekaar.
    Veel plezier en suc6 op je werk in Singapore.
    En geniet er lekker van, wij genieten wel van je verhalen.

    Liefs van ons.

  • 10 Mei 2008 - 20:13

    Jacques:

    Oi adik,
    Ben net terug van Terschelling en ik lees dat je al in Singapore bent. Nou man, heb een prettig verblijf daar en als je weer terug bent in Mokum, dan gaan we eindelijk het bier opdrinken, okay?
    Selamat

  • 15 Mei 2008 - 09:10

    Onno:

    Theodorus, je singa tel nr doet het niet, krijg je in ieder geval niet aan de lijn ( Nee was niet in Singa, over week of 4 wel weer, steeds in Abu Dhabi)Wat voor peuken moet je hebben, 8 euro slof hier nu, kom denk ik ook via kamelen land of Korea end Juni dus neem wel wat sloffen mee maar denk dat je inmiddels van je collega's op kantoor ook wel vernomen hebt hoe en waar je alles moet halen dus...

    Veel plezier en laat wat bier voor me over wil je... doe eens iets cultureels.. bekijk eens een museum ;-)

    Allah o Akhbar !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 122065

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: