Week 1 and 2 in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Week 1 and 2 in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Week 1 and 2 in Singapore

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

19 Mei 2008 | Singapore, Singapore

(English summary below)

Alweer twee weken in den vreemde! De tijd vliegt voorbij, ik heb het dan ook behoorlijk druk gehad hier in Singapore.

Ik heb wel wat moeite gehad met het vinden van het juiste leefritme, maar dat heeft gewoon wat tijd nodig. De eerste dagen beleefde ik in een soort roes, wellicht veroorzaakt door de jetlag. Het wennen aan de drukkende en vochtige hitte valt wel mee, vooral omdat je binnen in de koelkast zit. Overal blaast de airco voluit. In de ruimte op kantoor waar ik zit is het soms zo koud dat ik mijn muts moet opdoen! En ga ik dan vervolgens een sigaretje doen buiten dan stijgt de temperatuur weer met twintig graden. Ben niet de enige koukleum hoor, een heleboel mensen hier zitten met jassen of truien aan achter hun pc.
Ook aan het feit dat ik nu geen rondreis maak maar een werkopdracht moet vervullen moet ik wennen. Is behoorlijk lastig als je midden in het toeristengebied en in een zeer luxe appartement zit. Maar no complaints from my side! Ik besef me terdege dat ik bevoorrecht ben om hier te zijn.

De kennismaking met de collega's hier verliep erg leuk, ik voelde me gelijk al thuis op kantoor. De lunch is een feest van minimaal een uur, hier in de buurt zitten een groot aantal foodcourts, waar je van alles uit de Aziatische regio kan eten. Voornamelijk noodle- en rijstgerechten in talrijke variaties. En mijn favoriete gerechten de sate (hier gespeld: satay) en de soto soep zijn voortreffelijk. Ik heb al een aantal "AD sate en soto tests" gedaan, maar ben er nog niet helemaal uit waar de lekkerste te vinden zijn.

Men maakt hier erg lange werkdagen, meestal van negen uur 's ochtends tot minimaal acht uur 's avonds. Onbewust ga je er een beetje in mee, mijn werkdagen eindigen standaard om een uurtje of zeven 's avonds. Maar gelukkig is het appartement om de hoek van het kantoor, dat scheelt een hoop! Ik kon het me dus 's ochtends permitteren om iets langer te blijven liggen, wat ook wel nodig was.

Vanaf de woensdag in de eerste week kreeg ik er nog een huisgenoot bij. Een collega vanuit 020 was ook ingevlogen om te assisteren in het project. Aangezien hij slechts anderhalve week zou verblijven hier, moest hij dus vanaf dag een al op souvenirjacht. Ik ben de meeste keren met hem meegegaan, zodat ik nu al een hele rits winkelcentra van boven tot onder heb gezien. Behoorlijk vermoeiend om na een lange werkdag nog even te slenteren langs de winkels, maar ook wel handig. Ik weet nu waar Abraham zijn potje mosterd haalt, dus ik kan straks gericht mijn aankopen gaan doen.

Het vorige weekend zijn we door een aantal collega's meegenomen op een paar leuke tripjes. Vrijdag de negende mei zijn we na het werk met drie meisjes van de credit control-afdeling "op Night Safari gegaan". Naast de Singapore Zoo is er een apart dierenpark, dat alleen 's avonds open is. Met een trammetje rijd je door het park en zo kun je een groot aantal dieren in hun nachtelijke leven bekijken. Uniek in de wereld en erg leuk om mee te maken. Ook hebben we er een showtje bezocht waarbij men een aantal (voornamelijk kleine) dieren wat kunstjes liet doen, in een soort romeinse arena. Een uil vloog bijvoorbeeld heen en weer tussen het publiek, iemand uit het publiek werd gevraagd om een grote boa constrictor vast te houden en men probeerde om een tijgerkat het wereldrecord hoogspringen te laten verbeteren, wat jammerlijk mislukte. Al met al een leuke avond.

Die zaterdag eropvolgend ben ik 's ochtends eerst naar een ziekenhuis geweest om een tweede (van in totaal drie) vaccinatie tegen hepatitis B te halen. In Singapore niet nodig, maar hopelijk krijg ik nog de kans om verder te kijken, waar deze vaccinatie vast wel verplicht is. 's Middags zijn we met het Finance Team naar Sentosa Island gegaan, gelegen voor de zuidkust van Singapore. Dit is een kunstmatig gebouwd eiland, met geimporteerd zand voor de stranden en wat pretpark-achtige attracties. Zo zijn we met een kabelbaantje een heuvel opgegaan, waarna we met een soort skelters (luge) de heuvel weer afsjeesden. Daarna bezochten we "Underwaterworld", een groot aquarium met vele vissoorten uit de regio. Dit soort attracties mogen bij mij altijd rekenen op veel interesse. Het mooiste gedeelte is een glazen tunnel, waarbij je de vissen (kleine haaien, pijlstaartroggen, tropische vissen in alle kleuren van de regenboog etc.) overal om je heen kon zien zwemmen.

Na een gezellig dineetje hebben we nog een soort toneelstuk op het strand bezocht, getiteld "Songs of the Sea". Erg kunstig uitgevoerd, op grote waterschermen projecteren ze tekenfilmfiguren ter ondersteuning van het verhaal. Compleet met muziek, lasershows en vuurwerk was het een mooie afsluiting van ons uitje.

Een van de dames bracht ons weer netjes terug naar ons Service appartement (zo heet het officieel, alle service aanwezig!). Later die avond zijn we op zoek gegaan naar vertier. We zijn met de metro naar de Clarke Quay gegaan, (dat laatste woord spreek je uit als "key" ) waar wat populaire clubs en pubs zijn. Het was er druk met voornamelijk locals en bij de plaatselijke Hooters natuurlijk veel toeristen. (net alsof je thuis geen tieten en kont kan zien....)
We zijn op aanraden van de receptionist van ons appartementen complex op zoek gegaan naar de M.O.S., The Ministry Of Sound. Daar heb je drie zalen, met house, tachtiger jaren muziek en een R&B zaal. Dus voor elk wat wils, ook omdat mijn collega Simon al tegen de vijftig loopt en niet zo'n trek had in de hele avond gebonk aan zijn kop.
Na een half uurtje rondlopen en wat rondvragen stonden we dan in rij voor de M.O.S. We waren overduidelijk de oudsten die avond. Even flipte ik nog dat ik geen paspoort bij me had, omdat bijna iedereen zijn legitimatie moest laten zien. Maar mijn lichtelijk ongeschoren koppie deed de portier overtuigen dat ik toch echt boven de achttien ben.

Eenmaal binnen vonden we alleen de house en de eighties ruimte. De R&B lounge bevond zich vlakbij de ingang, zo hoorden we later. De deur er naar toe hadden we over het hoofd gezien. Maar goed, we hebben uiteindelijk een vette avond gehad. Op de stevige klanken van een engelse techno dj dansten de plaatselijke jongens en meisjes op een manier die het midden houdt tussen The Running Man (HipHop dansje uit de negentiger jaren) en langlaufen. Te grappig om te zien, ik ben het maar niet gaan proberen. (zie http://nl.youtube.com/watch?v=UZAfSD1Misw voor een ideetje van wat ik bedoel)
Simon moest overduidelijk wennen aan de snelle beats, maar mede door mij aangemoedigd kreeg hij het ritme door en zijn we toch aardig losgegaan op de dansvloer. De entree was achtentwintig Singapore Dollar, ongeveer veertien euro. Valt mee voor zo'n populaire club, je krijgt ook nog eens twee consumptiebonnen, waar je zelfs baco's mee kan halen!

Er was een klok daarbinnen die aftelde naar nul. Wij dachten dat de tent zou gaan sluiten bij nul, dus zijn we een kwartier voor tijd weggegaan om het gedrang voor te zijn. Bleek dat de klok het einde van happy hour aangaf. Nou ja, we zijn allebei niet meer de jongste dus was de taxirit terug wel gewenst. Buiten leek het trouwens een klein slagveld, overal dronken jonkies, eentje lag zelfs buiten bewustzijn gestrekt op de grond. Niks gewend die gaste joh!
Die zondag zijn we nog naar China Town en Bugis Village geweest. Rondlopen, rondkijken en rondshoppen dus.

De rest van de afgelopen week voltrok zich volgens hetzelfde scenario: werken tot zeven uur, foodcourtje zoeken met lekker eten (tot nu toe is het foodcourt van de Takashima Mall het beste bevallen. Goede rijstschotels daar!), shop till we drop en ter afsluiting nog wat baco's en Chang biertjes als slaapmutsjes. Simon is afgelopen vrijdagavond weer teruggevlogen naar Nederland, ik heb het appartement weer helemaal voor mezelf nu. Waarschijnlijk zullen er in de komende weken andere (hopelijk vrouwelijke!) gasten komen slapen.
Ik moet zeggen dat het prijsniveau van de kleding bijvoorbeeld niet erg veel verschilt met Nederland, maar goed zoeken loont. Het eten is wel goedkoop en smaakt erg goed. Gemiddeld betaal je voor een maaltijd met alles er op en er aan zo'n drie euro.
En je hebt dan wel honderd grote en kleine malls hier, maar het assortiment is overal hetzelfde. Mensen werken hier dagelijks dus erg lang door, maar dat betaalt zich goed uit. Het overgrote deel van de Singaporezen is mede hierdoor zeer welvarend. De Ferraris en Lamborghinis vliegen je letterlijk om de oren. Vooral de luxe uitvoering van de Lexus is populair. Het doet me hier vooral denken aan Monaco. (alhoewel ik er nog nooit geweest ben)

En de vooraf door mij gevreesde strenge regels met betrekking tot door rood lopen en je sigarettepeuk op straat gooien vallen in de praktijk erg mee. Ik volg gewoon de locals in hun doen en laten, maar kijk natuurlijk wel extra om me heen of er geen politie in de buurt is. 't Zal je net gebeuren weetjewel, ik heb echt geen zin om in de voetsporen van Johannes Van Damme te treden....(effe Googelen) De stad is verder erg schoon, alles is ook zeer georganiseerd en geordend. Schoonmaken gebeurt hier tot in den extreme, bijna vierentwintig uur per dag wordt er geveegd en gepoetst, zowel binnen als buiten.

Ja, het bevalt me prima hier. Ik voel me goed thuis. Ik heb vorige week gelukkig mijn Employment Pass gekregen, wat een privilege is in Singapore. Zo waren er twee meisjes aangenomen op Credit Control, maar die moesten noodgedwongen weer vertrekken na twee dagen omdat zij geen Employment Pass kregen. Goede regelgeving eigenlijk, zo wil de overheid het kaf van het koren scheiden op de erg krappe arbeidsmarkt. Ook de ruimte is natuurlijk beperkt op het eiland, dus je kan niet zomaar iedereen toelaten omdat er simpelweg niet voldoende woonruimte is.

Morgen, maandag de negentiende, is het Vesak Day, een van de vele nationale feestdagen. Er zijn hoofdzakelijk drie bevolkingsgroepen die hier wonen, (Chinezen, Maleisiers en Indiers) en al hun feestdagen worden "landelijk" gevierd. Ik wil deze dag gebruiken om een half uurtje te fitnessen, een paar baantjes te trekken in het zwembad en daarna BackpackMaluku-Style te gaan reizen. Dus willekeurig een bus pakken, zomaar ergens uitstappen en dan maar zien hoe ik weer terug kom.
Ik heb nog geprobeerd om een tripje naar Maleisie of Indonesie te regelen, maar alles was al volgeboekt natuurlijk. Hopelijk krijg ik later nog de mogelijkheid om ergens een paradijslijk strandje op te zoeken.

Tot slot van deze episode wil ik nog even mijn nichtje Anna en haar vriend Jan-Willem uit Assen van harte feliciteren met de geboorte van hun prinsesje genaamd Indisja!
En natuurlijk de welgemeende felicitaties aan de ajaks fans met het niet behalen van de voorronde Champions League!

English Summary

Two weeks have passed already, these busy weeks went by really fast. I had some issues trying to adjust myself to the Singapore pace and to the project I'm assisting on, but all is well again now.

I've had a very good reception from the Singapore colleagues. They took me and Simon, one of my colleagues from the Amsterdam office, who was flown in for ten days, to two of the main Singapore attractions. On Friday May 9 we went on a Night Safari trip. Next to the Singapore Zoo there is another animal haven which opens only at night. This unique experience gives you the opportunity to watch the night life of some 'wild' animals. Very nice to see actually. On Saturday we were taken to Sentosa Island, just off the southern coast of Singapore. Looks like Disneyland Asia Style.

We went down a hill in a luge, visited the Underwaterworld, where you can see lots of fish that swim in the Asian seas and oceans. After a cozy dinner we went to the Songs of the Sea Show, a sort of outside play with lasershows, fireworks and cartoonfigures projected on waterscreens. We really had a good time. At night, Simon and I went to one of The clubs in Singapore, the Ministry Of Sound. (referred here in Singapore as M.O.S.) Simon and I were clearly the oldest there, but we still had a good time, dancing and bouncing on some good Techno House music.

The rest of last week we mostly followed the same daily routine: working 'till seven, trying to find a good spot for dinner (which is very good and very cheap overhere. For a nice and healthy rice or noodle dish you only pay around 4 USD), shop 'till we drop and for a night cap some rum cola's and beers.

Singapore is a very rich city/country. You can see a lot of expensive cars like Ferrarris and Lamborghinis cruisin' the streets. Big brands like Armani and Versace have some well visited flagship stores here. The price level however, mainly for brand clothes, is similar to Europe and the US. The locals have very long working hours, mostly from nine a.m. to eight or nine p.m.
But so far I like it very much being here, this truly is a very good experience for me. I also feel very priviliged, especially since my Work Permit was approved by the Singapore Government. Not just anyone can get one of these permits, there are a lot of conditions to be met. (mostly regarding education, work experience and current salary schale)

The hot and humid weather has not been a big problem for me yet, also because the airco systems are blowing very cold air in every bulding. Sometimes it's so cold that I have to wear a hat and put on a sweater hahahaha! But when I go outside for a ciggie the temperature immediately rises from Northpole Chill to Mojave Desert Hot. And I can speak Malay here, although seventy percent of the population is from Chinese descent.

Tomorrow, Monday May 19, is a National Holiday in Singapore. It's Vesak Day, a boeddhist feast. The office is closed, so that gives me the opportunity to explore the city a bit more. So far I've almost only seen malls malls and malls and a bit of China Town.

Life is good, life is sweet in Singapore!

  • 18 Mei 2008 - 19:35

    Michael Mangal:

    Hee T,

    Erg leuk om te lezen hoe de zaken gaan, zeker nu het om een iets andere vorm van reizen gaat dan jij normaal gesproken gewend bent. Ik lees erg graag naar je verhalen, het leest zo lekker weg. Keep up the good work..

    Mike

  • 18 Mei 2008 - 20:47

    Tante Meel:

    Adu The, bukan main seh lihat ale dengan pak kompleet. Fijn dat je het daar naar jouw zin hebt. Heel veel werkplezier verder. Ik hoop dat jouw backpackMaluku-style ook een succes wordt.

    Lieve hormatjes van jouw liefste tante

  • 18 Mei 2008 - 21:32

    Atus:

    "Oom Theo", djalan baik2 disana..
    nanti sampai bertemu di belanda..

    grtjs,
    Moana Kuhuwael


  • 18 Mei 2008 - 21:34

    Esme:

    Hey Theo,

    Leuk om te lezen hoe je het daar allemaal maakt...ennuuuuhhh die pak staat je goed.
    Succes verder...Nog de groetjes van Samson...hij moest wel lachen toen ik had verteld over t berichtje wat je me stuurde....hahahahahaha

    Groet Esme

  • 19 Mei 2008 - 04:31

    Je Vader:

    zo te zien gaat alles goed daar.hou je een beetje in met eten en snoepen,want voor je het weet past geen broek je meer.ga eens een beetje joggen of badmintonnen.kijk ook naar de prijzen van badminton-rackets.heb nog geprobeerd je te bellen,maar je was afwezig of heb je mobiel niet aan.enjoy your stay and god bless.

  • 19 Mei 2008 - 05:23

    Olga:

    lieve the, je hebt alweer een boel gedaan en gezien. moet je elke dag zo strak in het pak achter je pc zitten? het appartement ziet er luxe uit.veel plezier met alles daar. en tot het volgende verslag. liefs nina en olga

  • 19 Mei 2008 - 07:05

    Gianfranco:

    Hi, very nice pics, and very nice place...

  • 19 Mei 2008 - 09:28

    Mireille:

    Hi Theo!
    Leuk je weer te lezen. Je maakt weer mooie dingen mee en dat eten.. Heerlijk toch?
    Trouwens, hier aan de Maas ook alles goed. Vanachter mijn bureau zijn er mooie wolkenvelden te zien. De zomerse temperaturen zijn iets gedaald en dus hebben we ook hier weer truitjes met lange mouwen aan, een muts heb ik niet op. Wel af en toe een petje maar dat is alleen als mijn haar niet wil meewerken... Lekker eten doen we zo af en toe als ik bij mijn familie langs ga, toevallig gister een feestje gehad waar ik ook lekker soto gegeten heb..hihiii
    Ok, tot zo maar weer Rotterdam, fijne week nog! Het ga je goed!
    xMi

  • 19 Mei 2008 - 17:41

    Jacques:

    Oi Matheus,

    Doet me altijd goed zo'n welgemeende 010-felicitatie; ach als ons haar maar goed zit. Tsjongjongejonge, als ik het zo'n beetje lees, is er geen reet te beleven daar (hahaha), nu maar hopen dat er inderdaad chica's jouw kant opkomen om het leven wat op te fleuren. Man, geniet met volle teugen, want dan gaan wij dat ook doen. Okay man, ik ga je zien.

  • 19 Mei 2008 - 17:51

    Malou:

    Hey Ome T! Haha!
    Wat zie jij er mooi uit in je pak! Klaar om naar een bruiloft te gaan!
    Hoelang blijf je daar nog? Nog een tussen trip Tokyo gepland? Want daar ben ik ook in juli! Hoor het wel! xx

  • 19 Mei 2008 - 20:04

    Shisjoe:

    Met al die drukte en stress hier, is het alleen maar een verademing om te horen dat het je goed bevalt daaro. Heb nu al zin om onder het genot van een baileys bij te kletsen zodra je terug bent, maar dat duurt nog even!!

    Liefs

  • 21 Mei 2008 - 14:00

    Roel (jahudi):

    Bedankt voor je medeleven.
    Hier thuis lachen die 2 kakkerlakken mij gewoon uit.

    Werkse en veel plezier.

  • 21 Mei 2008 - 14:06

    Monique:

    Hoi Theo,

    In het geval dat je eventjes niks te doen hebt... ! , is een Singapore Sling drinken bij Raffels ook heel erg leuk en lekker. Ik verheug me op jou volgend verslag.

    groetjes Monique

  • 24 Mei 2008 - 14:42

    Oom Eli T.:

    Hallo Theo,

    Wat een gentleman in een strakke costuum zeg ! Fantastisch hoor ! Geniet ervan, maar denk erom niet te veel eten. En weest voorzichtig.
    Amato !!!!!

  • 26 Mei 2008 - 12:38

    Sjors Van Bergeijk:

    Hallo,

    ik ben een student uit Nederland, Breda, en ben erg op zoek naar een stage in Singapore. Het is allemaal niet zo makkelijk als ik dacht en daarom probeer ik het via deze weg. In september moet ik namelijk al beginnen. Het is een voor een periode van 5 maanden. Mijn vraag is nu eigenlijk of je toevallig een tip hebben voor mij die kan leiden tot een stage in Singapore, alles is welkom! Een engelstalige CV plus motivation letter zijn al klaar en kunnen dus zo verstuurd worden. Ik hoop dat je mij kan helpen. Mijn e-mail adres is sjorsvanbergeijk@live.nl
    Ik hoor graag van je. Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

    Groeten Sjors van Bergeijk

  • 28 Mei 2008 - 16:56

    Henk:

    Toppie...wat leuk, ik zie dat je lekker woont daar. Geniet ze Kerel

    Oom Gerrit

  • 04 Juni 2008 - 13:36

    Lisa Wolf:

    Hello Theo,
    Your pictures are great! I can only imagine how awesome it is to be in Sinapore. It sounds like you are having a great time. Enjoy your stay! Talk to you soon.
    Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 122082

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: