Guatemala City, 15/04/09, 16.00 uur - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Guatemala City, 15/04/09, 16.00 uur - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Guatemala City, 15/04/09, 16.00 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 April 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

English Summary Below

Afgelopen week verbleef ik zeven relaxte dagen aan de noordkust van Honduras, in het plaatsje El Triunfo de la Cruz. Had er een mooi hutje aan het strand, even de accu opgeladen na een aantal drukke weken. Eergisteren vroeg ben ik daar weg gegaan. Ik zit nu in Guatemala Stad, blijf hier één nacht en ga morgen door naar Flores. Land nummer negen alweer, de tijd vliegt!

Voor dit verslag ga ik nu een paar weken en een paar landen terug in de tijd. Mijn laatste, echte verslag dateert alweer van 7 maart jl, dus ik heb een hoop te vertellen. Ik zal het hele verslag tot aan vandaag in een aantal losse delen vertellen, ter verbetering van het leesgemak.

deel 1: Peru, 9 maart - 15 maart

Na vijf dagen op 3,400 meter hoogte te hebben verbleven ben ik op maandag negen maart de bus ingestapt voor de lange rit van La Paz naar Cusco, Peru. Het stukje van La Paz naar de grens ging langs de onderkant van het Titicaca Meer, één van de hoogst gelegen meren ter wereld. Ik dacht een rechtstreekse bus te hebben geboekt, maar ik heb uiteindelijk in vier bussen gezeten. Zo gaat dat hier, lachen toch. De eerste bus bracht me van La Paz naar Copacabana, vlakbij de grens. Uurtje wachten daar en toen naar de grens met de volgende bus. Na de grensformaliteiten leek het onze buschauffeur beter om ons groepje over te plaatsen naar een bus van een andere maatschappij. Grappige was, dat beide bussen rond dezelfde tijd en vanaf dezelfde plek vertrokken waren uit Copacabana....

Maar goed, de rit van de grens naar het plaatsje Puno ging verder langs de westelijke boorden van het Titicaca Meer. Het was een rit met mooie ver- en uitzichten. In Puno stapte ik over op bus vier voor het laatste stuk naar Cusco. Om tien uur ´s avonds kwam de bus daar aan en ik ben met een taxi naar mijn slaapverblijf gereden. Ik had een hotel uitgekozen in het oude centrum, vlakbij de Plaza d´Armas. Dit is het centrale plein in Cusco.

Dinsdag de tiende: lekker uitslapen en toen op pad om een tourtje naar Machu Picchu te regelen. Ondanks dat het laagseizoen is heeft het me enige moeite gekost om iets te regelen voor de volgende dag. Geeft wel aan hoe populair Machu Picchu is. De rest van de dag heb ik rondgezworven door het oude centrum, een Inka museum bezocht en alvast een buskaart gekocht voor de volgende trip.

Woensdag de elfde: op naar Machu Picchu! Het hoogtepunt van deze reis. ´s Ochtends vroeg ging ik met een klein groepje met een busje van Cusco naar Ollantaytambo. Deze twee uur durende rit was een van de mooiste tot nu toe. Vette vergezichten over steile bergen en diepe dalen, alles mooi gekleurd. In Ollantaytambo stapten we over op de boemeltrein voor de anderhalf uur durende rit naar Aguas Calientes. Dit plaatsje ligt aan de voet van de berg waarop Machu Picchu ligt. In Aguas moesten we nog een uurtje wachten op andere groepjes. Uiteindelijk reden we met een busje de berg op en kwamen we rond twaalf uur ´s middags aan bij Machu Picchu. De eerste twee uur liepen we met een gids langs de belangrijkste plekken en kregen we uitleg over de geschiedenis. De daaropvolgende tweeeneenhalf uur mochten we zelf invullen. Erg indrukwekkend om daar rond te lopen. Het complex staat op historische lijst van de Unesco en wordt bechouwd als één van de zeven nieuwe wereldwonderen. Zie de foto´s voor een korte sfeer impressie (klik hier: http://theoontour.waarbenjij.nu/site/index.php?page=picturesFullscreen&intOffset=8&intMessageId=2948817)
Moe maar voldaan keerde ik ´s avonds laat weer terug in Cusco.

Donderdag de twaalfde ben ik doorgereisd naar Nazca. Daar kwam ik ´s avonds laat aan na een lange, mooie rit dwars door het Andes gebergte. Ik werd een paar keer effe duizelig van al die bochtige wegen.

Even wat over het busvervoer, want dat is de rode draad in het verhaal van iedere reiziger door Zuid- en Midden-Amerika. De meeste busritten op deze reis verliepen over het algemeen hetzelfde. Vaak met buschauffeurs die vroeger droomden van een carriere als F1-coureur. Zelfs op mistige en gladde bergwegen wordt vrolijk doorgescheurd. Moet een keer foutgaan natuurlijk: Gister op CNN het trieste bericht dat er in Peru twintig doden waren bij een frontale botsing tussen een bus en een vrachtwagen...
En overal kan je in- of uitstappen, ondanks het feit dat gezegd wordt dat het een directe bus is, dus van A naar B zonder stops. De ene bus is luxer dan de andere, wc´s aan boord zijn er wel maar worden meestal op slot gedaan. In de meeste bussen heb ik tussen de locals gezeten, wat me echt het relaxte gevoel gaf de enige Europeaan te zijn hier. Ik ben al deze weken trouwens maar weinig medereizigers tegengekomen.
Ook in deze contreien (schoolwoord hahahaha) heb ik mijn huidskleur mee, ik word nergens bekeken of behandeld als een gringo. Pas zodra een gesprek aangegaan wordt, komen ze erachter dat ik elders vandaan kom. Zelfs dan denkt men eerst nog dat ik een local ben, omdat ik de standaardvragen, zoals waar ik vandaan kom, in perfect Spaans, compleet met dialect en stopwoordjes, kan beantwoorden. Ook al versta ik er soms weinig van, goed om me heen luisteren en kijken helpt een hoop.

Nazca is een klein plaatsje op zo´n zes uur rijden ten zuiden van Lima. Iedereen komt hier om de nabijgelegen woestijn te bezoeken. Daar in het zand zijn de beroemde Nazca Lines, die allerlei figuren vormen. Te zien onder meer een spin, een astronaut, een aap en een kolibrie. Onbekend is nog steeds wie deze figuren gemaakt heeft en waarom. Vast iemand met heel veel vrije tijd.
Met een klein Cessna vliegtuigje ben ik op vrijdag de dertiende maart een half uurtje over de lijnen gevlogen. Het was perfect weer voor een vlucht, maar niet voor duidelijke foto´s.
Zaterdag de veertiende ben ik doorgereisd naar Lima. Deze keer met een luxere bus maatschappij, kwam mij beter uit qua vertrek- en aankomsttijd. Qua geld scheelt het gelukkig niet zo veel. De luxe zit hem er in, dat er maaltijden aan boord zijn (klef broodje, blikje cola) die rondgedeeld worden door een stewardess. De stoelen zitten ook wat lekkerder en er worden dvd´tjes vertoond. Deze maatschappij gaat er prat op nooit te laat te vertrekken of vertraagd aan te komen. En natuurlijk kwam mijn bus uiteindelijk een uurtje later dan gepland aan in Lima hahaha! Uurtje valt mee gelukkig, had langer kunnen wezen. De oorzaak was een nogal lachwekkend incident.
Halverwege de trip zouden we in een plaatsje aan de kust stoppen om mensen in- en uit te laden. Vlak voor het stoppunt was men echter bezig met wegwerkzaamheden (op zaterdag...) De buschauffeur dacht slim te zijn door een naastgelegen zandvlakte op te rijden om zo de werkzaamheden te omzeilen. Ja tuurlijk joh, een zware dubbeldekker met zestig passagiers en al hun bagage, gaat vast goed! Na twintig meter zat de bus dus vast in het mulle zand en gaf hij nog maar eens een extra dot gas om er uit te komen. Vastlopert!
Met wat planken en een hoop geschreeuw werden de eerste pogingen ondernomen om de bus los te krijgen. De helft van de passagiers zat nog vrolijk in de bus, de film was nog niet afgelopen. Na een half uur wroeten leek het de chauffeur toch beter om iedereen uit te laten stappen. Ook dat hielp niet, de bus kwam alleen maar vaster te zitten.

Toen kwam de cavelerie er aan! Door de wegwerkers werd een graafmachine ter beschikking gesteld. Niet om de bus uit te graven, maar om de bus vlot te trekken met behulp van een kabel. Na nog eens een half uur, met veel geschreeuw en weinig wol kreeg men de bus eindelijk los. Toen moest de bus nog een smal straatje keren. Wederom gepaard gaand met de nodige verbale uitspattingen. Ik denk dat de chauffeur een beetje doof was, want hij raakte bij het keren twee telefoonkabels, die vervaarlijk losschoten. Echt waar joh, ik kwam niet meer bij van het lachen!

Lima vond ik niet zo veel aan, het is een moeilijk orienteerbare stad, uitgerekt en uitgestrekt vanaf het oude centrum tot aan de Pacifische kust. Had een kamer geboekt in een rustig, koloniaal aandoend hotel. Ik heb daar trouwens afgeleerd om soep van de chinees in Zuid-Amerika te bestellen. Ik had wat eten laten bezorgen, daar er geen restaurants in de buurt waren. Maar volgens mij was die wantan soep getrokken van afwaswater. Na een lepel kreeg ik spontane aandrang en moest dus even de boel gaan ontluchten op het toilet.

Zondag de vijftiende: vroeg opgestaan, want Feyenoord-PSV kwam live op ESPN! Werd beloond met een 1-0 overwinning, dus toch nog een beetje genieten van me cluppie! Kreeg daarna onverwachts ontbijt op bed, om de winst te vieren. Mijn dag kon dus zo vroeg al niet meer stuk!
Ik ben daarna eerst een buskaart gaan regelen voor de rit naar Ecuador. Toen met de taxi helemaal naar de kust, naar de wijk Miraflores. Daar lekker gelunched in een restaurant met uitzicht op de oceaan. Verder weinig te beleven daar, geen uitnodigend strand. Vandaar wou ik terug lopen naar het centrum, aangezien er een weg rechtstreeks van de kust naar de stad loopt. Vol goede moed vertrokken, maar na een uurtje lopen was ik nog maar op een kwart van de afstand. Beetje te overmoedig geweest dus en de temperatuur liep tegen de dertig graden. Ik ben verder met een taxi gegaan. Het oude centrum heeft een aantal mooie koloniale gebouwen. Heb er wat foto´s genomen en ben toen weer terug naar mijn hotel gegaan. Ik wou op tijd gaan slapen om me voor te bereiden op de lange trip naar Guayaquil, Ecuador. Later deze week het vervolg!

English Summary

I just arrived in Guatemala City. A dirty and dangerous city. Last week I stayed in a cozy beach cabin in a small town called El Triunfo de la Cruz. Needed that week to rest a lot from the busy past weeks.

My last report has been from quite some time ago, so I will write this report in two parts.

part 1: Peru, 9 March - 15 March

After staying five days in high-altitude La Paz, Bolivia, I continued my journey to Cusco, Peru, on Monday 9 March. The first leg went alongside the bottom part of Lake Titicaca, which is one of the highest situated lakes in the world. I thought I booked me a direct bus all the way from La Paz to Cusco, bus in the end the trip took four buses. That´s the way it goes around here, too funny.

The next part of the trip had some fabulous views over the western part of Lake Titicaca. In Puno I transferred on to the fourth and final bus, whch took me to Cusco. I had a reservation in a hotel in the old city center.
The next day I first arranged the tour to Machu Picchu for the next day. Then I walked around the old city, visited an Inka museum and I purchased a busticket for the next trip.

Wednesday 11 March: the main event of my trip: Machu Picchu! I went there by bus and by train and again had some excellent views over the mountaineous interior. We arroved at Machu Picchu around noon. The firstcouple of hours we walked around with a guide, whop told us a bit about the history of Machu Pîcchu. The next few hours I walked around the complex and was amazed by the beaty and the history. Please check my pics to get a good impression of the complex.

I continued my journey on Thursday 12 March. I took the bus to Nazca, to where I visited the world famous Nazca lines on Friday 13 March. Saturday 14 March I travelled to Lima, which had a slight delay of an hour while we were on the road. In a beach town the bus got stuck in the sand, took an hour to free it up. Too funny to watch them push and pull the bus!
Sunday 14 March I explored some parts of Lima, which I did not like that much. Later this week the rest of my report.

  • 16 April 2009 - 05:32

    Pa:

    mooie foto's.Doe maar voorzichtig in die Zuid/Midden Amerikaanse landen.Zie je verdere verhaal wel tegemoet.

  • 16 April 2009 - 06:04

    Jorge:

    mooi verhaal weer vriend, ook met die bussen, geweldig dat soort dingen, kunnnen ze bij de RET nog een hoop van leren;-) ben benieuwd naar de rest,dit ziet er iig weer fantastisch uit,en mijn complimenten over je gebruik van de nederlandse taal!!
    Goede reis veder en hasta pronto amigo

  • 16 April 2009 - 17:53

    Sumah Brooklyn:

    he adik,
    We hebben weer zitten genieten van je verhalen.

    Alvast gefeliciteerd.

    Amatoo.

  • 16 April 2009 - 20:04

    Shir & Naomi:

    Hey neef,

    fijn weer eens wat van je te lezen! Ben benieuwd naar het vervolg!
    Kus & knufs, Naomi & Shir

  • 17 April 2009 - 07:55

    Onno:

    Theodorus, ben jij de komende weken ( Mei en begin juni weer) toevallig in Brazilie of evt Columbia ? ben namenlijk in de buurt...doen we effe biertje ;-)

  • 17 April 2009 - 10:04

    Beatrice:

    Ciao Theo! :)
    The pics are GORGEOUS!! And I can read you are enjoying your trip! ..for sure! ;) Have fun!
    xxx
    -b-

  • 17 April 2009 - 23:52

    Tante Meel:

    Elsevier gaat het jammer vinden dat ze jou niet op een andere afdeling gaan inzetten als men jouw verhalen leest.
    Nog bedankt voor jouw felicitatie.
    Ik ben een dag te vroeg, maar toch een fijne verjaardag daar in 'what ever" en bovenal Gods zegen toegewenst. Kasih tanta2 locals tumis sajor dengan daging sadikit ka, op onze manier, supaja kira ada sama2 dengan katong.

    Lieve Theo, tot een volgende keer, ook de beste wensen en groet van oom John en Benjamin

  • 19 April 2009 - 04:38

    Pa:

    Theo,nog gefeliciteerd met je verjaardag.Geniet van je vakantie en kom gezond weer terug.

  • 19 April 2009 - 09:44

    Jacques:

    Oi adik,

    Selamat H.U.T. 30+ en nog steeds goed bezig: Respect man.
    Wil jij het toch over voetbal hebben: jouw kluppie heeft eindelijk het linkerrijtje gehaald. Respect man hahaha!
    Goede reis verder en geniet.
    Salam dan hormat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 122201

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: