Hong Kong, 29/05/06, 20.15 uur - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Hong Kong, 29/05/06, 20.15 uur - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Hong Kong, 29/05/06, 20.15 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

29 Mei 2006 | Hong Kong, Hong Kong

Back in Asia, wat een drukte hierzo! Ik ben gisteravond aangekomen, moest zowel aan de klamme hitte als aan de mensenmassa wennen. Land vier alweer, gaat ongelooflijk hard!

De laatste dagen in New Zealand waren relaxed. Op dinsdag de drieentwintigste ben ik van Franz Josef naar Queenstown gereisd. Het regende als een gek onderweg, was blij toen we eenmaal aangekomen waren. Queenstown is DE wintersportplek van New Zealand, het wintersport seizoen begint op een juni aanstaande. Het was er nog rustig, maar de bergtoppen waren al aardig besneeuwd.
Ik heb daar een aantal voettochten gemaakt. Op woensdag heb ik de Queenstown Hill beklommen, een bergje van 900 meter. Het weer was voortreffelijk die dag, geen wolkje aan de blauwe lucht en een temperatuurtje van zo'n 13 graden.
De eerste honderden meters gingen door een bos, eenmaal boven de bomengrens was er gewoon vorst aan de grond! Dus al glibberend legde ik de laatste paar honderd meter af naar de top. Had geen bergschoenen mee, gewoon gympies. Eenmaal op de top had ik een vet uitzicht op Lake Wakatipu en de bergen eromheen.
Op donderdag, helaas een bewolkte dag, ben ik van Queenstown naar Frankton gelopen, langs de oever van Lake Wakatipu. Een tochtje van een klein uurtje, erg verfrissend.
En op vrijdag, de laatste dag in Queenstown, regende het weer eens. Ik moest de tijd zien te doden tot vier uur 's middags, mijn vlucht van Queenstown naar Auckland zou dan vertrekken. Dus heb ik een uurtje ge-internet en heb ik X Men 3 gezien in de plaatselijke bioscoop.
Eenmaal op het vliegveld kon ik nog niet inchecken. Vanwege het slechte weer was het vliegtuig nog niet aangekomen. Ik flippen, had dit nog niet eerder meegemaakt. Maar uiteindelijk zijn we met een uurtje vertraging vertrokken. Na een tussenstop in Christchurch kwamen we slechts een half uur later dan gepland in Auckland. Viel gelukkig mee dus.

In Auckland heb ik op zaterdag het Nationale Museum bezocht, om toch nog wat te weten te komen over de Maori en hun geschiedenis. Ze lijken echt zoveel op ons Molukkers, met betrekking tot uiterlijk en cultuur. Was in Fiji ook het geval met de Fijianen. Zelfs een aantal woorden in het Maori (en in het Fijiaans ook) komen overeen met het (oud-)maleis.
In het museum kon je goed de verwantschap tussen Molukkers, Fijiianen, Maoris en andere Pacific Islanders zien.
Er was daar ook een showtje, met Maori liederen en dansjes. Ook de Haka werd uitgevoerd. Dit is de krijgersdans, beroemd geworden door de All Blacks, het rugbyteam van New Zealand.
Dat de reis met de Magic Bus zo weinig Maori Cultuur op het programma had was het enige minpuntje. Ja, in Rotorua kon je wel een soort Maori diner dansant bezoeken, maar tegen een redelijk hoge vergoeding. Ik heb in Taupo wel even kunnen ouwehoeren met twee Maori gasten. Dat wil ik altijd als ik een land bezoek, iets te weten komen van de locals.

Maar wat een schitterend land joh, dat New Zealand! Natuurliefhebbers moeten hier zeker een keer heen. Zowel subtropische bossen als ruwe natuur, vergelijkbaar met Groot Brittanie. Het stikt er trouwens van de Engelsen en Ieren. Dat was in Fiji ook al zo. Dat is leuk in het begin, maar op den duur gaat het wel een beetje vervelen. En allemaal op wereldreis van een half jaar of meer. Tsja, had ik maar eerder moeten gaan reizen, dan kon ik ook zo lang weg. (KT, habibi, nog bedankt voor de spreekwoordelijke trap onder m'n hol in Sinas zijn huisje! Anders was ik nooit op reis gegaan weetje)
Maar in de bus waren wel wat aardige iersjes en engelsjes. En mijn engels is nu een mengelmoes van Brits engels met een vleugje iers en amerikaans ertussendoor. Mijn accent was zelfs voor veel locals niet thuis te brengen. Was ik wel blij om. Ik ben nogal perfectionistisch, mijn talen wil ik zo natuurlijk mogelijk spreken weetjewel.

Gisteren dus de langdradige reis van Auckland naar Hong Kong. Onderweg vlogen we over Papua Nieuw Guinea, een paar honderd kilometer naar het westen liggen de Molukken.... Zo dichtbij man! Maar goed, dat is met Gods wil hopelijk voor een andere keer.
Grappig was, dat we vanaf dat moment regelmatig met turbulentie te maken hadden. Gezien het feit dat het thans in Indonesie letterlijk en figuurlijk aardig rommelt (aardbeving op Java, relle in Oost Timor) misschien wel toeval, who knows.

Nu dus Hong Kong. Blijf hier een aantal dagen, lijkt me wel genoeg. Het weer is regenachtig, met een temperatuur van rond de vijfentwintig graden. Wel een cultuurschok joh, van het tamelijk westerse en herfstachtige New Zealand naar het oosterse en klamme Hong Kong. En bijna alles is in het chinees, dus ik voel me aardig buitenlands. Hier spreekt men gelukkig nog een beetje engels, maar ik zal toch wat woordjes chinees moeten gaan leren. Vind ik wel leuk en het wordt ook gewaardeerd. Ik kan al dankjewel zeggen! (Do ji)

Mijn volgende bericht zal hopelijk vanaf een verassende bestemming komen. Ik ben bezig met iets te regelen, hou deze site maar in de gaten!
En ik heb eindelijk een manier gevonden om foto's te plaatsen, zie al mijn vorige berichten voor wat mooie plaatjes. Helaas weinig foto's van Fiji, had problemen met batterijen.

Groet

Theo

  • 29 Mei 2006 - 13:44

    Mireille:

    Heyaa Theo,
    Leuke verhalen schrijf je hoor. We zijn niet jaloers.
    Met de mooie pica's erbij helemaal irri... hihihi
    Geniet van Hong Kong en omgeving!
    Groeten uit de andere wereldstad, Rotturrrdamn! ;)

    Mireille

  • 29 Mei 2006 - 13:56

    Masta:

    het enige wat je in het Chinees moet kunnen zeggen is: leng leui!!!! werkt altijd;-)

  • 29 Mei 2006 - 17:23

    Kt:

    huj man, was ook dezelfde dag naar X-men 3 geweest! Was gewoon vet, 3 hele lange jaren moeten wachten op deel 3 weetjuh. Maareuh, ik mail je snel weer een keer. Zit volgende week bij m'n ma in spanje, dan heb ik vol op tijd. Maar ik moest ff kwijt dat X-men 3 VET was!! Laters

  • 29 Mei 2006 - 19:28

    Tante Melie:

    Hi Theetje,

    Wat ga je eigenlijk met jouw dagboek doen als je weer in NL terug bent? Leuke verhalen hoor. Djangan bitjara kata2 salah2, nanti dorang karate se. Veel plezier nog verder en er maar lekker van.

    Lieve hormatjes van jouw liefste tante natuurlijk ook groeten van oom John, Freek-Ron & Jo-Ann en Benjamin

  • 29 Mei 2006 - 19:33

    Tante Melie:

    Ik zal er geen gewoonte van maken om 2 berichten achter elkaar te sturen om iets te verbeteren, maar zo zitten perfectionisten nou eenmaal in elkaar: in mijn vorige bericht hoort te staan: Veel plezier nog verder en GENIET er maar lekker van.

    doei doei

  • 30 Mei 2006 - 06:07

    Edward:

    Whoi ates, nice pics gozerrr... Veel plezier in de komende weken.

    See ya back in A'dam...

  • 30 Mei 2006 - 07:23

    Jacques:

    Oi adik
    dank (do ji) voor je leuke verjaardagmail; ik heb er een soort van N+N bijeenkomst/feestje van gemaakt. Als jij weer terugkomt gaan we dit zeker dunnetjes overdoen. Ok man, doe voorzichtig; we zijn erg benieuwd naar die verrassing van je. We gaan je zien!

  • 30 Mei 2006 - 07:30

    Erna:

    Ik wil ook op reis, en dat komt vooral doordat jij dat zo leuk opschrijft.

    Vooral de foto's van New Zealand.

  • 30 Mei 2006 - 07:33

    Erna:

    Oeps, ik was even te vlug met op de knop "plaats reactie".

    Ik bedoelde dus te zeggen, dat ik er helemaal stil van werd, van die mooie foto's uit New Zealand, ik heb er één als background op mijn computer gezet.

    Geniet nog lekker.

  • 30 Mei 2006 - 08:37

    Shirley:

    Hi bro! he he eindelijk foto's! Te gek man! Geniet er van, want de tijd vliegt nu echt voorbij... Ps bij terugkomst echt N&N-dag plannen om je reisverhaal te vertellen en Jacques' Abrahamsfeestje dunnetjes over te doen!!! (je hebt wat gemist, was echt gezellie!!, maar ja dat kan natuurlijk niet tippen aan jouw reisavontuur!)
    Tot zover krabbel van mij!
    Voorzichtig he, en tot snel bij een volgend reisverslag.
    Liefs, Shir & Naomi xxx

  • 30 Mei 2006 - 10:42

    Stantheman:

    Effe reactie op je sms een aantal tips:
    - hoogste punt van hkong, ben de naam kwijt. Komt wel iets van peak in voor. Je gaat met een trammetje heel stijl naar boven. Daar boven heerlijk ontbijten in het Movepick (restaurantketen)en van het uitzicht van hkong genieten.(bij mooi weer dan!)
    - Natuurlijk Stanley market niet vergeten!!!Zit aan de andere kant van de bergen. Je kunt goedkoop met het openbaar vervoer vanuit de stad er naar toe. Mooie rit door de bergen. De markt zit leuk bij het water.
    - De langste roltrap ter wereld. Het loopt helemaal een bergheuvel op. Je gaat langs verschillende wijkjes omhoog. Met locale restaurantjes, cafe's,winkels,etc.
    - Vanuit downtown hkong met de pont naar de overkant. Moet je 's avonds doen. Met de verlichting heb je een mooi uitzicht van de skyline van hkong.
    - Als je 's avonds vertier wil hebben, vraag dan waar de expats een biertje drinken. Weet helaas geen namen meer, weet wel dat het gezellig was!
    Two weeks to go....we smsen.
    stantheman

  • 30 Mei 2006 - 11:08

    Stantheman:

    O ja, mocht je eindelijk een keer wat doen aan je woninginrichting saudara er zit een IKEA midden in de stad!!! Ik weet alleen niet of ze de zelfde maten hebben als in europa ivm met de gemiddelde lengte aldaar!!!

  • 30 Mei 2006 - 21:19

    Betty:

    Wat een super foto's zeg! Kan me nu helemaal goed voorstellen wat jij daar voelt, denkt en ervaart. Ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt ... lees het graag! Geniet van je verdere reis. Groet uit het hoge Noorden.
    Lfs Betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 122098

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: