020, 12/06/06, 19.54 uur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu 020, 12/06/06, 19.54 uur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

020, 12/06/06, 19.54 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

12 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Flippppppeeee!!! De reis is alweer een aantal dagen voorbij, heb net de eerste werkdag bij Elsevier er opzitten. Tsja, voor alles is een tijd he. Maar ik heb veel mooie plekken bezocht en gezien, ik ben zeker een mooie ervaring rijker!

Afgelopen vrijdag thuisgekomen na een rustige vlucht vanuit Hong Kong. Bij vertrek hadden we twee uur vertraging, het regende als de hel joh, niet normaal! Met als droevig resultaat dat mijn tassen helemaal doorweekt van de band op Schiphol rolden. Lekker dan, had ik net in Hong Kong alles gewassen, kon het weer de wasmachine in!

Maar buiten dit kleinigheidje is mijn achtweekse reis voortreffelijk verlopen! Ben gezond gebleven, gelukkig geen problemen met mijn oog gehad. Alle grensovergangen gingen ook soepel. Alle acht vluchten verliepen zonder noemenswaardige problemen. En ik ben zelfs een paar kilo afgevallen.

Na het schrijven van mijn laatste bericht vanuit Peking heb ik er nog wat rondgelopen en heb ik een beetje geshopt in een winkelcentrum. Zwaar kunnen afdingen op bijvoorbeeld een flesje Armani. De verkoopster wou er driehonderdtachtig Yuan (omgerekend achtendertig euro) voor hebben. Ja, de mazzel, dat betaal ik er in Nederland ook voor! Ben gewoon op honderdzestig Yuan gaan zitten (zestien euro). Na een "keiharde" onderhandeling en twee keer zogenaamd weglopen (en zij maar klagen: "I lose money!" ) deze prijs ook betaald!
Hetzelfde gold voor een mooie zijden duster, die ik voor mijn moeder wilde halen. Verkoopster begon met vierhonderdtachtig Yuan (achtenveertig euro). Ik wilde er maar tweehonderd Yuan (twintig euro) voor geven. Het was dan wel echt zijde en een schitterend kledingstuk, maar ik weet zeker dat ze toch winst maakt met deze prijs. Alles is 'Made in China', dus de fabriek is gewoon om de hoek. Ook hier een zware onderhandeling met wat wegloopacties, uiteindelijk kreeg ik toch mijn zin. Eej, don't f#ck with this Maluku Warrior on a very tight budget! Mena Muria!! (Molukse strijdkreet)

Op dinsdag weer de lange treinreis terug naar Hong Kong, deze keer vijfentwintig uur man! Deelde mijn coupe met een Engelse gozert, die heeft echt een vette job. Hij begeleidt tourgroepen vanuit Hong Kong naar Peking en de rest van China. En met het geld dat hij verdient reist hij straks weer verder. Misschien ook wel iets voor mij..

Op woensdag de zevende juni kwam ik weer terug in Hong Kong. Ik ben weer naar hetzelfde hotel gegaan als de eerste vier dagen. Wel zo praktisch en ik had er nog een tas liggen bij de security. Overbagage!
In Hong Kong heb ik die dag en de volgende dag eigenlijk alleen maar geshopped 'till I (bijna letterlijk) dropped, het was zwaar benauwd daar. Ik heb in die twee weken Hong Kong en China bijna geen zon gezien, terwijl het er wel elke dag rond de dertig graden was. Plus een hoge vochtigheidsgraad, dus na drie stappen buiten het hotel kon ik alweer gaan douchen, bij wijze van weetjewel.

En afgelopen vrijdag was het weer voorbij. Gelukkig geen lange rijen bij de douane of bij de bagage op Schiphol. Mijn moeder, mijn broertje en goede vriend Dennis wachtten me op. Was precies op tijd buiten voor de eerste WK wedstrijd van de mofjes. Na twee biertjes, die erg goed smaakten, kwamen we rond zeven uur 's avonds weer bij mijn huisje in 020.... Ik heb die nacht prinsheerlijk in mijn eigen bed geslapen, ik sliep echt als een roos.

De onvermijdelijke vraag is ongetwijfeld welk land of welke plek het mooiste was. Ik heb daar tijdens de treinreis van Peking naar Hong Kong al over na zitten denken. Ik kan niet echt een land of een plek noemen, alles heeft een onvergetelijke indruk bij me achtergelaten! Kijk mijn foto's er maar op na, dan begrijp je wat ik bedoel.

Maar ik zal toch even de hoogtepunten per land opnoemen.

USA:
- San Francisco: geweldig laid-back atmosfeertje daar, met leuke kroegen en veel aziaten en toeristen. De Golden Gate Bridge en Alcatraz waren erg mooi om te zien;

- Las Vegas: ook al vond ik het een groot pretpark, toch was The Las Vegas Strip wel indrukwekkend. En grappig, want waar ter wereld heb je New York, Parijs, Venetië en pyramides op een steenworp afstand van elkaar? En niet te vergeten de dagtochtjes naar The Hoover Dam en The Grand Canyon! Zowel menselijk technisch vernuft als natuurlijke schoonheid, geweldig!;

- Los Angeles: ik was blij dat mijn hotelletje middenin Hollywood stond, dat is toch wel de plek waar de meeste mensen heen gaan in LA. En daar gebeurt het ook, ik heb zelfs een echte Emmy Awards Show van dichtbij meegemaakt. Ik kon ook perfect vanuit Hollywood alle kanten op reizen. En mooi om de Ghettos van LA van dichtbij te zien, zoals South Central, Compton en Watts. Ik houd wel van die Gangsta films, maar gelukkig geen akkefietjes met gangmembers gehad;

Als land is The US of A me niet tegengevallen, het beviel me er eerlijk gezegd wel. Het is vanwege de schijnheilige verdeel-en-heers politiek (persoonlijke mening) niet mijn favoriete land, maar je moet alles een keer gezien hebben toch?
De mensen die ik sprak waren gelukkig niet zo overdreven patriottistisch, lag misschien ook wel aan de steden waar ik geweest ben. Het zal op het platteland wellicht anders zijn. Maar ik moest er goed op mijn geld letten, het prijsniveau is vergelijkbaar met dat van Nederland;

Fiji:
Het paradijs he, al vond ik de stranden niet minder mooi dan die van Thailand bijvoorbeeld. Maar ik heb hier gelukkig wel levende koralen gezien tijdens het snorkelen, in Thailand was het al aardig vergaan, nu zeker na de Tsunami eind 2004. Maar de schitterende natuur en de relaxte mensen op Fiji maakten het toch een topbestemming! Wel heel veel engelsen, moet je tegen kunnen. Het werd ook nog even spannend daar, bijna een Tsunami gehad na de zware zeebeving bij Tonga begin mei. En er waren landelijke verkiezingen gaande in mijn tweede week daar. Er werd van een militaire coup gesproken als de uitslag niet naar ieders zin was. Maar de regerende partij, de SDL, heeft uiteindelijk gewonnen. En het merendeel der Fijianen was daar tevreden over. Zou zonde zijn, een mooi land verpesten door een zinloze oorlog;

Nieuw Zeeland:
In één woord schitterend! Het Sky Diven was echt een hoogtepunt! Voorheen, als ik in een vliegtuig zat en naar buiten keek, had ik altijd de neiging om naar buiten te springen. (geen zelfmoordneigingen, gewoon zin om te vliegen als een gekke vogel) Nou, dat heb ik nu dus gedaan, wat een ongelofelijke ervaring!
En het land is qua natuur erg divers, subtropische regenwouden naast gletsjers en kale rotsen. Vriendelijke mensen ook daarzo, ze zijn erg geinteresseerd in je leven thuis. En bijna overal ter wereld trouwens was de combinatie amsterdam en blowen hetzelfde als één plus één, helaas voor hen niet voor mij. Maar dit is zo'n land waar je nog een keer terugkomt;

Hong Kong en Peking:
Hong Kong is gewoon één groot winkelcentrum, dat heb je na een paar dagen wel gezien. De treinreis naar Peking was mooi, uitgestrekte weilanden en rijstvelden, afgewisseld met dikke torens van kerncentrales en hoge bergen.
Peking, als ongeplande bestemming vooraf, viel me mee en tegen. Ik verwachtte een echt communistische, grauwe stad met volop sloppenwijken en afgetrapte auto´s, maar het is gewoon vergelijkbaar met bijvoorbeeld Bangkok. Dus moderne wolkenkrabbers, overal Mercedessen en BMW´s, luxe hotels en winkelcentra met alle bekende designers. Maar de historische plekken, zoals Het Pleintje der Hemelse Vrede, The Forbidden City, The Summer Palace en natuurlijk DE Muur waren zeker de moeite waard! Ben blij dat ik ook Peking heb bezocht. Been there, done that too!!

En nu is het weer voorbij....
Ik heb volop genoten, ook al reisde ik dan in mijn eentje. Je komt genoeg mensen tegen onderweg, de een wat interessanter als de ander natuurlijk. En je hebt de wetenschap dat je overal niet lang blijft, dus je kan lekker je eigen plan blijven volgen. En medereizigers geven je handige tips over bepaalde plaatsen.

Als ik zin in een biertje had, dook ik gewoon de eerste de beste kroeg in. Bij de een maak je effe een babbeltje met wat locals, bij de ander zit je rustig in een hoekje om de mensen binnen en op straat te observeren of om de plaatselijke sportwedstrijden te bekijken. Zo ook in Nieuw Zeeland bijvoorbeeld, men is daar helemaal gek van rugby. Nou, ik vind er geen reet aan. Volgend seizoen weer lekker naar Feyenoord! Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Rest me nog mijn ma en broertje te bedanken voor de mooie en handige digitale camera, mijn collegae bij Reed Elsevier voor het overnemen van mijn taken, Jorge Riedijk voor de tips over Nieuw Zeeland, Stanley Manukilej voor de tips over Hong Kong en Peking, de Rabobank voor het sponsoren, Karlijntje voor de zet in mijn rug om te gaan reizen, mijn schrijvende tante Sylvia Pessireron voor de tip over deze site en natuurlijk iedereen die mijn verhalen gelezen heeft. Ik hoop dat mijn verhalen vermakelijk genoeg waren en ik hoop ook dat jullie allen ook zulke mooie reizen mogen maken in de toekomst. Doe lekker gek, bekijk je mogelijkheden en bereis de wereld!

En tot slot nog een toepasselijke uitspraak:
"De mooiste reis is je volgende reis!"


===== The End =====

(maar wordt hopelijk spoedig weer vervolgd!)

  • 12 Juni 2006 - 20:05

    Sessis:

    Ben blij dat je het naar je zin hebt gehad. Kheb je reisverslagen met veel plezier gelezen.
    Welkom thuis Theo

    Xxx

  • 13 Juni 2006 - 07:08

    Edward:

    Good to be back Bro!

    Je verhalen zijn erg leuk om te lezen en je bent zeker wat ervaringen rijker.

    Spreek je snel!

  • 13 Juni 2006 - 07:36

    Mireille:

    W E L C O M E B A C K T O R E A L I T Y !

    Theo, heb je verhalen met veel plezier gelezen! Nu maar nagenieten en ondertussen wennen aan het NL-leven...:( hee Theo, wie weet zien we elkaar snel!
    (als je weer eens Rotterdam aandoet?)
    grrrrrMireille


  • 13 Juni 2006 - 09:04

    Shirley:

    Hi lieve ade!
    Slamat jumpa! Ik heb genoten van je reisverhalen... supergaaf deze ervaring voor jou, en hebben we allemaal een beetje mee mogen genieten van alles wat de wereld ons nog meer te bieden heeft! Suc6 met het weer terugkomen into the real world called working at Elsevier en zo... Suda simpang wang en dan weer move-gaga okay...
    Tot snel, want nu komt project N&N eraan!
    Kus, liefs je nichies uit Woerden, Shir & Naomi xxx

  • 15 Juni 2006 - 07:01

    Jacques:

    Oi, adik, lekker hoor dat je weer onder ons bent; je prachtige en schitterende verhalen hebben we keer op keer likkebaardend verzwolgen. Nu is het eindelijk tijd geworden om ons flink te bezatten in hartje Mokum, want we hebben zeker nog wat te vieren. Ik ga je zien man!

  • 19 Juni 2006 - 04:50

    Cora Van Den Berg:

    Theo, leuk om je reisverhaal te lezen.
    Dit er een ervaring voor de rest van je leven. Kan niemand je meer afnemen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 122204

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: