Puerto Suarez, 02/03/09, 11.00 uur - Reisverslag uit Puerto Suárez, Bolivia van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Puerto Suarez, 02/03/09, 11.00 uur - Reisverslag uit Puerto Suárez, Bolivia van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Puerto Suarez, 02/03/09, 11.00 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

02 Maart 2009 | Bolivia, Puerto Suárez

English summary below

Hola!

Even een kort verslag van de afgelopen twee weken. Er waren niet veel internetcafe´s in de buurt en het ontbrak me ook aan tijd voor een verslag.

Ik zit nu in Puerto Suarez, Bolivia. Net over de grens met Brazilie. Ik vertrek zo met de trein naar Santa Cruz, halverwege La Paz, de hoofdstad. Het gaat een lange reis worden, zo´n twintig uur in een soort boemeltrein. De luxere trein was al uitverkocht voor vandaag, de eerstvolgende gaat pas woensdag maar dat duurt me te lang.

De afgelopen twee weken heb ik grotendeels met de locals doorgebracht. Ik sliep bij de buren van de schoonouders van mijn maat Dennis. Zijn appartement daar is bijna klaar, de sleutels heeft hij al. Carnaval hebben we gevierd met een man of vijfentwintig in een sitio, een buitenhuis. Een waar volksfeest, de grotere feesten in Rio en Sao Paulo hebben we op tv gevolgd. Een hele week ligt het openbare leven op zijn gat, geweldig om te zien en om te ervaren.
Het buitenhuis bevond zich in het plaatsje Esmeraldas, zo´n veertig minuten rijden vanaf Belo Horizonte. Alles aanwezig daar: zwembadje, voetbalveld, eigen kok en dertig kratten bier.
Van ´s ochtends vroeg tot ´s avonds laat werd er gezopen, gegeten, gedanst, gezwommen etc. Die dertig kratten (met 0.6 liter-flessen Skol) waren ook op na vijf dagen. Ook de dames deden volop mee, sommige zopen nog meer dan de boys.
Dennis en zijn vrouw en dochter zijn alle vijf de dagen daar gebleven. Ik ben na drie dagen weer terug naar Belo Horizonte gegaan. Ik wilde nog wat van de stad zien, dus heb ik de metro gepakt en ben zo de stad rondgereden. Het belangrijkste was echter dat ik mijn volgende trip moest gaan regelen.
Na een dag de mogelijkheden bekeken te hebben heb ik uiteindelijk een buskaart gekocht voor een rit van Belo naar Campo Grande. Dat ligt op zo´n acht uur van de Boliviaanse grens. Deze rit leek me het meest praktische, ondanks dat het een redelijk zware rit van vierentwintig uur werd. De bus was wel comfortabel, wc aan boord, lekkere stoelen en om de zoveel uur stopte de bus voor een maaltijd of voor een echte wc.

Ik ben twee nachtjes in Campo Grande gebleven en ben gister, uitgerust en wel, doorgereisd naar Corumba. Vanochtend dus de grens overgewipt. Ik hoop tegen het eind van de week in La Paz te zijn. Ik wil graag hoogteziekte voorkomen door in een rustig tempo te reizen, zal na Santa Cruz waarschijnlijk nog een extra etappe inlassen.

Foto´s en meer verhalen volgen zodra ik wat meer tijd heb.

English summary

Just a short update on the past two weeks. I haven´t been around too many internet cafe´s, and I did not have time enough to write a story.

I am now in Puerto Suarez, Bolivia. A small town on the Brazil-Bolivia border. In a couple of hours I will hop on the train to Santa Cruz, which is halfway La Paz, the capìtol of Bolivia. This is going to be a rough ride of around twenty hours. Unfortunately, tickets for the more luxurious and upscale train were sold out already for today.

I spent most of the time at the neighbours of my friend Dennis his parents-in-law. His apartment is nearly finished, he already receveived the keys.
We celebrated Carnaval in a so-called sitio, a small resort about a forty minutes drive outside Belo Horizonte. Carnaval in Brazil is the mother of all festivals, for five days everybody is crazy and celebrates big time! We mostly followed the big parties in Rio and Sao Paulo on the tv.
Everything was there in the resort. We had our own cook, there was a small pool and we brought some thirty crates of beer. These were all finished after five days, men AND women all drank equally. This was a cool experience, this is how lots of brazilians celebrate the carnaval. We danced, drank, ate, sung and had a really good time.
Dennis and his wife an little daughter stayed for the full five days, I decided to leave after three days. I wanted to see something more from the city. So back in Belo I took the metro and rode around the city for a while.
But most importantly, I had to arrange the next stage of my journey. After a day of looking at some alternatives i decided to catch the bus from Belo to Campo Grande. This city is about eight hours away from the border with Bolivia.
The trip took a heavy twentyfour hours, but the bus had a toilet inside and the seats were comfy enough to get a bit of sleep.

After two nights resting in Campo Grande I yesterday travelled to Corumba and this morning I hopped the border with Bolivia. I want to be in La Paz by the end of this week, travelling at a slow pace to prevent altitude sickness.

Pictures and more stories will follow as soon as I am in Santa Cruz or La Paz.

  • 02 Maart 2009 - 14:52

    Erwtensoep:

    Be safe + geniet ervan!

  • 02 Maart 2009 - 20:43

    Pa:

    doe het maar rustig aan straks in de bergen.voordat je het weet heb je hoogteziekte.goede reis en maak er wat van.

  • 03 Maart 2009 - 18:33

    Jacques:

    Oi MattieBoy,

    Tranquillo, plan-plan, sabar, laid-back; heus, dat hoogtepunt ga je halen. Een probaat middel tegen hoogteziekte is een combi van cervejas en chica bonitas!

    Hasta la Pasta!

  • 06 Maart 2009 - 10:40

    Hier Mi Weer Een X:

    Leuk je verhaal weer te lezen Theo! Aangename pauze tijdens de werkdag... en nu helemaal maar: TGIF!!

    Ik was ooit in 2001 in LaPaz geweest, kan me de stad niet meer zo herinneren...wel dat we in een cheapy hotel zaten, in een buurt waar bijna geen restaurants waren?! Noodgedwongen hebben we toen in een restaurant van een ander, iets duurder, hotel moeten eten... tjaa je moet toch eten he? Hahahah nou bij dit boeiende verhaal van Mi laat ik het maar... ik zie je volgende story wel weer! Goeie reis!
    Take care, xiuMi

  • 16 Maart 2009 - 22:28

    Tante Meel L-M:

    Hoi Thee, hehe, sekarang baru lihat ale punja kawan Dennis, jang selalu dibitjara. Tanja mama musti bikin apa kalau djalan di tempat jang begitu tinggi,

    liefs, tante Meel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

I work to Live, and live to Travel!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 122242

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 28 November 2015

Maluku, Back To The Roots!

19 April 2014 - 12 Juni 2014

North East Asia in eight weeks

22 September 2012 - 30 September 2012

First time for everything - India and Dubai

29 April 2012 - 26 Mei 2012

America or Bust!

23 April 2011 - 18 Juni 2011

Back To Asia

16 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Tour de Americas

03 Mei 2008 - 02 Augustus 2008

Working in Singapore!

30 September 2007 - 26 Oktober 2007

South America

16 April 2006 - 09 Juni 2006

Round The World In 8 Weeks

Landen bezocht: