Nadi, 01/05/06, 14.02 uur - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu Nadi, 01/05/06, 14.02 uur - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Theo Pessireron - WaarBenJij.nu

Nadi, 01/05/06, 14.02 uur

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

01 Mei 2006 | Fiji, Nadi

Ik ben op Fiji!! Vanochtend om drie uur aangekomen na een langdradige vlucht van elf uur, vanaf Los Angeles.

Ik had vooraf een kamer geboekt net buiten Nadi (spreek uit Nandi), maar bij het inchecken bleek de kamer overboekt. Nou ja, jammer dan, want men bracht mij vervolgens naar een kleiner hotel verderop in de straat, waar ik nu voor twee nachten een studio heb! Compleet met keuken, balkon, en warm water douche! Beneden een klein zwembadje, het strand op vijf minuutjes lopen. En dat voor slechts vijfentwintig euro per nacht!

Na mijn laatste bericht heb ik op zondag drieentwintig april The Grand Canyon bezocht. In één woord: SCHITTEREND!! De vijf uur durende tocht er naartoe was al mooi, de wegen waren aangelegd dwars door oa. de Mojave Woestijn. Weidse zandvlaktes, met in de verte reusachtige bergtoppen.
En de Canyon zelf: tsja, hoe moet ik dit beschrijven? We zijn aan de zuidelijke rand geweest, de kloof is iets van drie km breed. In de kloof prachtige roodgekleurde rotsformaties, volop steile wanden etc. Ik hoop binnenkort foto's te kunnen plaatsen, dan kunt u beter zien wat ik bedoel. (of effe Googelen natuurlijk)

Na terugkomst ben ik als een speer uitgecheckt uit het hostel en heb ik voor twee nachten mijn intrek genomen in het Wild Wild West Hotel (geen Will Smith te zien hoor), vlakbij The Las Vegas Strip. Dit was veel beter, had er een schone kamer voor mezelf, met badkamer en tv. Dit is echt een typisch Las Vegas hotel, dus in de lobby overal gokkasten en roulette tafels. Op maandag heb ik zowel overdag als 's avonds een wandelingetje over The Strip gemaakt. En toch nog even tien dollar vergokt in het beroemde Flamingo Casino. Ook weer zo'n geweldig typische sfeer daarbinnen: huisvrouwen die de ene na de andere peuk rokend aan de fruitautomaten gekluisterd zijn, oudere serveersters met hotpants aan die met dienbladen door de zaal rondlopen en je met een amerikaans nasaal accent "caaaaccckkktaaaiiillllss!" en andere versnaperingen aanbieden. Aan de speeltafels mannen in foute pakken, veel te grote goedkope sigaren in de mond en een pak dollars in de hand.
Wat ook leuk is, is dat je op het ene moment in "Parijs" bent en zodra je de straat oversteekt loop je gewoon op de Brooklyn Bridge in "New York"! In de verte zie je "Venetië" en "Monte Carlo", erg werelds dus. Het Alladin casino is ook wel het vermelden waard, binnen is de winkelpromenade helemaal in de sfeer van duizend-en-één nacht ingericht, van plafond tot vloer. Werd er stil van. En de mensen op straat kijken allemaal zo verwachtingsvol, alsof ze allemaal miljonair denken te worden.

Dinsdag de vijfentwintigste april (tevens de proclamatie dag van de nog steeds niet erkende Republiek der Zuid-Molukken, waarvan akte) vloog ik van Las Vegas naar Los Angeles. Het hotelletje dat ik hier geboekt had ligt midden in Hollywood en achter het Kodak Theatre, waar er Award uitreikingen plaatsvinden (Oscars volgens mij ook).
Ik kon van hier uit tochtjes maken naar de Universal Studio's en langs huizen van filmsterren, maar ik had al behoorlijk wat uitgegeven sinds mijn vertrek uit Nederland. Dus heb ik maar elke dag een dagkaart voor het openbaar vervoer gekocht. Erg economisch, want voor slechts drie dollar kan je de hele dag Los Angeles door reizen. En het is een grote stad hoor! Eigenlijk een verzameling van zo'n achtentachtig steden, kun je nagaan.
Ik ben op woensdag eerst naar The Staples Center gegaan, in Downtown LA. Daar basketballen de LA Lakers en de LA Clippers. Probeerde nog een kaartje te regelen voor een wedstrijd, maar de Play Offs zijn net bezig en het was al stijf uitverkocht. Een gozer bood me nog een kaartje aan voor honderdvijfentwintig dollar, maar dat was me te gortig.
Ben vervolgens op de metro gestapt, die dwars door South Central, Compton, Watts en Inglewood reed, de wijken waar de beruchte Blood en Crips Gangs zitten. Kicken om te zien. Onderweg ging een mexicaan naast me nog even in het spaans uitleggen wat hij aan zijn been had, maar ik moest hem teleurstellen: No hablo Espanol! Hij verbaasd, want hij dacht met een echte chicano te doen te hebben.
Ben uiteindelijk in Long Beach uitgestapt. Daar heb ik het Aquarium van de Pacific bezocht. Een dierentuin met vissen dus. Erg mooi om te zien, alvast een voorproefje van wat ik straks hier op Fiji ga zien.
Op donderdag ben ik naar Pasadena gegaan, noordoost Los Angeles. Pittoresk plaatsje, leuke restaurantjes en winkeltjes.
En afgelopen vrijdag ben ik met de bus naar het beroemde Venice Beach gegaan. Venice Beach is ook gewoon een boulevard net als Scheveningen, dus niets bijzonders eigenlijk. Wou er de Basketball Courts en het vermaarde Muscle Beach zien, waar men de spieren kan trainen in de open lucht. Maar weer een plekkie op deze aardbol waarvan ik kan zeggen: Been there, done that!

's Avonds, toen ik terugkwam in Hollywood, was er net een Award uitreiking aan de gang. Overal rode lopers, zwarte limousines en camera ploegen. De Daytime Emmys werden uitgereikt, soort Oscars voor soap series, zoals Days of Our Lives, General Hospital, The Bold etc. Leuk om mee te maken, op het plein in het naastgelegen winkelcentrum waren wat live interviews. Na afloop kon ik nog wat foto's nemen van en mij vergapen aan mij voornamelijk onbekende soapies. (Ma, ik heb Ridge gezien!)

Afgelopen zaterdag dus vertrokken uit Los Angeles. Mijn vlucht ging pas om kwart voor negen 's avonds, dus om de tijd te doden heb ik een filmpje gepakt. Ja, ik ben in Hollywood, dus dat hoort er eigenlijk wel bij, ja toch, niet dan? Inside Man, van Spike Lee, met oa. Denzel Washington en Jodie Foster. Erg goede film, aanradertje!!

Het werd een rare vliegreis, omdat we Internationale Datum Grens passeerden. Ik vertrok op zaterdagavond kwart voor negen, de vlucht duurde elf uur en ik kwam op maandagochtend één mei aan... Dus de hele zondag, dertig april, heb ik niet eens meegemaakt. Erg vaag....
Helaas zaten er ook nog eens irritante mensen naast me, mijn stoel bevond zich jammergenoeg in het middengedeelte. Die kerel naast me zat zowat heel de reis met zijn elleboog in mijn zij te porren en zijn vrouw hoestte om de halve minuut. Tenenkrommend en haaruittrekkend irritant! Maar goed, dit hoort er ook allemaal bij.

Ik heb nu dus een aardige jet lag te pakken, daarom wil ik hier tot woensdag blijven zitten om bij te komen. Het is al lekker warm, tegen de dertig graden. Er zijn volop opties hier, ik wil eigenlijk gewoon tot volgende week zaterdag op het strand gaan liggen en lekker zwemmen en snorkelen. Ga zo maar even rondkijken.

Wat wederom opvalt is, dat zowel in Los Angeles als hier op Fiji, mensen weer denken dat ik een local ben. In LA dacht men dat ik Latino of Chicano was, hier denkt men dat ik van Samoa of Fiji zelf kom! Komt erg van pas, geen toeristisch gezeik aan mijn hoofd!

Ik weet niet wanneer ik weer van mij laat horen, waarschijnlijk eind volgende week pas.

Zonnige groeten!!

Theo

• 01 Mei 2006 - 07:04

Edward:

Atess,

Lekker bezig geweest in the States, als ik het allemaal zo teruglees. Veel plezier in land nummer 2, volgens mij komt dat ook helemaal goed.
    Laterzzz

• 01 Mei 2006 - 07:17

Jorge:

Hola amigo latino,
    Goed om te lezen dat je het goed naar je zin hebt,begint onmiddelijk weer bij me te kriebelen hoewel ik net in Nepal ben geweest,pak ik het liefst gelijk weer mijn rugtas.Geniet van de rust op Fiji,laat je verwennen.Queensday was gezellig in 020,helaas was je er niet bij!Ik spreek,sms,mail je gauw.
    Greetzzz

• 01 Mei 2006 - 11:30

M I:

Jaaahoor!! Ridge . . . . alle moeders zullen jaloers zijn ;) hihihi
    Geniet op Fiji!
    grrrMireille

• 01 Mei 2006 - 14:14

Anna:

Aduh jah wat wil je dat ik zeg. Ik ben jaloers maar jah dat kan ik wel onder al je verslagen zetten. Ik ben wel blij dat je het naar je zin hebt en dat je weer veel hebt meegmaakt.

Nou op naar je volgende verhaal! :-)

groetjes fam. Dingspelstraat.

• 02 Mei 2006 - 07:53

Greetje Lumalessil:

Hoi Theo,

Geweldig wat je allemaal weer hebt meegemaakt. En klasse dat je dit toch maar effe in je eentje doet. Ik kan niet wachten op het volgende reisverslag, leef helemaal met je mee.
    Geniet ervan, en doe voorzichtig.

Kus Greetje

• 02 Mei 2006 - 18:58

Buf:

Hé joh, ga je ons even lekker maken met zo'n bericht!
    Super hoor! Vel plezier met et vervolg van je trip.
    Ik hoor graag nog verder van je.
    Doei, Buf

• 03 Mei 2006 - 09:33

Annalies Schiphof:

Hey Laiverd,

Ben blij dat je het naar je zin hebt. Ik vind As the World Turns een stuk interessanter dan The Bold (Sorry tante Lize!). Dus, ook nog foto's gemaakt van Mike Kasnoff.

Love you,
    xXxAnnalies

• 03 Mei 2006 - 17:53

Oi Adik, AWAS!:

Hoop dat je niet al te dicht bij het strand ben, hebben een TSUNAMI aangekondigd! Was volgens mij rond half 5 's nachts plaatselijke tijd. Laat wat van je horen, oke?

D r e A z

• 04 Mei 2006 - 11:59

Taal:

High T!

Zo te lezen heb je een geweldige tijd, fijn om te horen! Geniet er lekker van, maar kijk je aub uit en laat je snel weer effe wat van je horen, er was een namelijk een aardschok in het gebied waar je nu bent, hoop dat het goed met je gaat! Heb je wat gevoeld?? Tis gelukkig ingetrokken, maar pas goed op jezelf ok? Kreeg je telefonisch niet te pakken, kweet ook niet of je daar bereik hebt..

Ter info:
    Tsunamiwaarschuwing Stille Oceaan ingetrokken

Uitgegeven: 3 mei 2006 18:37
    Laatst gewijzigd: 3 mei 2006 20:21

LOS ANGELES/LONDEN - De tsunamiwaarschuwing die was uitgeven naar aanleiding van een aardbeving in de Stille Oceaan is weer ingetrokken. In het gebied van Tonga heeft zich donderdagochtend (plaatselijke tijd, woensdagmiddag onze tijd) een zeer zware aardbeving voorgedaan. Deze heeft echter geen noemenswaardige tsunami veroorzaakt.
    Volgens Amerikaanse seismologen ging het om een zeer krachtige beving van 8,0 op de schaal van Richter. De aardschokken zijn ook gevoeld in Nieuw-Zeeland en op de Fiji-eilanden.

Take care, kus Taal

• 04 Mei 2006 - 17:36

Jacques:

Oi Matheus, zeker vaag als je een dag gemist hebt of heb je een stuk in je kraag gedronken dat je helemaal van de wereld was; zal wel. Lekker genieten man, want dat doe ik ook, want Ajax speelt de voorrondes CL; lekker voor je! Ik ga je zien man.

• 05 Mei 2006 - 16:04

Sas:

ik was 3/5 naar snoop dogg geweest in johannesburg stadium! het was da bomb, im havin so much fun right know, but just so you know.....
    you da man!